Arbejdsmarkedet har ligesom resten af verden ændret sig meget hurtigt de seneste årtier. Det er gået fra en stor grad af ensartethed til et mere uforudsigeligt landskab, hvor de traditionelle ansættelsesformer er skiftet ud med mere fleksible og dynamiske løsninger. Og da forandring synes at være blevet den nye normal, er det afgørende at finde måder, hvorpå organisationen, teamet og den enkelte medarbejder kan tilpasse sig de nye forhold.

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

download her

I denne tekst vil vi præsentere og diskutere byggestenene for et fleksibelt og effektivt team – en model designet til at hjælpe virksomheder og organisationer med succes i et miljø, hvor alting ændrer sig hele tiden. 

I denne tekst vil vi præsentere og diskutere byggestenene for et fleksibelt og effektivt team – en model designet til at hjælpe virksomheder og organisationer med succes i et miljø, hvor alting ændrer sig hele tiden.
I denne tekst vil vi præsentere og diskutere byggestenene for et fleksibelt og effektivt team – en model designet til at hjælpe virksomheder og organisationer med succes i et miljø, hvor alting ændrer sig hele tiden.

1. færdigheder

2. størrelse

3. balance

4. lokation

5. ledelse

 

1. når arbejdet forandrer sig, opstår der behov for nye færdigheder

Den nuværende tendens med digital transformation kombineret med ændringer i kundeadfærd og -behov kræver en regelmæssig opdatering af kompetencekrav, samt hvordan forskellige roller er designet. At navigere i denne udfordring er dog stadig et puslespil for mange virksomheder og organisationer. Faktisk forventer 72% af ledere verden over, ifølge Randstad Enterprise Talent Trends Report 2024, at kompetencekløften vil udgøre en stor udfordring for deres virksomhed i de kommende år.

"Processen med at opbygge en tilpasningsdygtig arbejdsstyrke handler ikke om at erstatte nuværende medarbejdere med nye, men snarere om at integrere nye færdigheder med tidligere erfaringer."

På tidspunkter, hvor du står over for klare udfordringer eller muligheder, kan du lære meget om din arbejdsstyrke ved at gøre status over dine eksisterende færdigheder. Hvilke kernekompetencer er der i organisationen i dag, og hvilke andre kompetencer er der brug for? Hvilke yderligere talenter har du behov for for at få succes? Når alt kommer til alt, handler processen med at opbygge en tilpasningsdygtig arbejdsstyrke ikke om at erstatte nuværende medarbejdere med nye, men snarere om at integrere nye færdigheder med tidligere erfaringer.

kompetenceudveksling og vidensdeling

Med øget mobilitet på arbejdsmarkedet bliver kompetenceudveksling inden for virksomheden endnu vigtigere. Dette er ofte særligt vigtigt for organisationer, der f.eks. står over for massepensioneringer, hvor mange færdigheder forsvinder på samme tid, men også for organisationer med høj personaleomsætning, hvor det bliver dyrt at starte forfra gang på gang. 

2. udvidelse, nedskæring - eller begge dele?

Den rigtige størrelse på teamet handler ikke primært om antallet af ansatte, men om at sikre, at du har mulighed for at opfylde dine kunders krav uden at være over- eller underbemandet. Det vil også sikre, at dine medarbejdere har en god balance mellem arbejde og privatliv, hvilket kan føre til mindre udskiftning. For de fleste virksomheder afhænger behovet for talent af sæson, ordrer og forretningscyklusser. Det er ikke ualmindeligt, at organisationer er nødt til at foretage afskedigelser på ét område, mens de mangler personale på et andet.

spørgsmål, du skal overveje, når du planlægger dit personalebehov:

spørgsmål, du skal overveje, når du planlægger dit personalebehov
spørgsmål, du skal overveje, når du planlægger dit personalebehov

At have en arbejdsstyrke, der er tilpasset efterspørgslen, er en vigtig faktor for rentibiliteten. Husk, at den rette størrelse ikke kun handler om nedskæringer, men om hvordan du sikrer evnen til at opfylde kundernes krav uden at have enten for få eller for mange medarbejdere.

Derudover er det afgørende at sikre den rigtige størrelse på teamet for at fremme en god balance mellem arbejde og fritid blandt medarbejderne. Dette er et vigtigt aspekt, som fremgår af vores seneste Randstad Workmonitor-undersøgelse, der viser, at medarbejderne sætter lige så stor pris på work-life balance som på lønnen. 

3. find den rette balance

At opnå den optimale kombination af færdigheder og kompetencer handler ikke kun om at kunne levere på de etablerede forretningsmål. Det handler lige så meget om at finde den rette balance mellem mennesker, erfaringer, roller, baggrunde og færdigheder, der muliggør samarbejde, udvikling og innovation.

"Er du bemandet til at sikre den rette udvikling i fremtiden?"

Når du skal opbygge et velfungerende team, er det første spørgsmål, du skal stille dig selv, om du har tilstrækkeligt med medarbejdere og kompetencer inden for dit kerneområde. Er du bemandet, ikke kun til at styre den løbende drift, men også til at sikre den rette udvikling i fremtiden?

At skabe en god balance mellem fastansatte medarbejdere og midlertidigt ansatte er også en vigtig prioritet. Vi anbefaler ofte, at vores kunder arbejder ud fra en 1-2-3 kategorisering af færdigheder:

1. Forretningskritiske færdigheder - Færdigheder, som fastansatte medarbejdere bør mestre. Kan ansættes af dig selv eller med ekstern hjælp.

2. Kompetencer på mellemniveau - Kan være en blanding af fastansatte og midlertidige medarbejdere. Midlertidige behov løses f.eks. ofte med ekstern hjælp.

3. Mindre avancerede færdigheder. Kan være midlertidigt ansatte i kortere eller længere perioder. Alle tre kategorier kan fungere inden for det samme team, og en person kan ofte bevæge sig fra en kategori til en anden.

Skab mangfoldighed for bedre resultater

En nylig undersøgelse fra McKinsey, Diversity Matters Even More, viser, at virksomheder med en mangfoldig arbejdsstyrke sandsynligvis vil klare sig bedre end konkurrenter med en mindre mangfoldig arbejdsstyrke. Desuden viser vores egen 2024 Talent Trends Report, at medarbejdere over hele verden i stigende grad efterspørger inkluderende og mangfoldige arbejdspladser. Det tyder på, at du bør forsøge at skabe en blanding af alder, køn og baggrund blandt medarbejderne i dit team. Rekrutter med et åbent sind for at skabe blandede arbejdsgrupper.

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

download her

4. den rigtige lokation kan være mange steder

Med online arbejdsværktøjer og teknologi, der konstant udvikler sig, er den fysiske placering ikke så vigtig som den engang var for mange roller og sektorer. Ifølge vores Workmonitor-rapport fra 2024 ville mere end en tredjedel af medarbejderne ikke acceptere et nyt job, hvis det ikke tilbød fleksibilitet ift. arbejdssted (37 %) eller arbejdstider (41 %). Den stigende tilgængelighed af fleksible medarbejdere og fleksibel arbejdskraft, uanset geografi, kan hjælpe dig med at skaffe folk og færdigheder, som traditionelt er svære at finde. 

de rette ressourcer på rette tid og sted

I virksomheder med mange forskellige arbejdspladser er det ikke ualmindeligt, at arbejdsbyrden ændrer sig. Nogle oplever måske mangel på ressourcer, mens andre har overkapacitet. At skabe et geografisk mangfoldigt team kan være en måde at muliggøre hurtige personaletilpasninger som reaktion på skiftende krav. Når man investerer i talent, er det derfor godt at gøre sig klart, i hvilke dele af virksomheden og på hvilke lokationer arbejdsstyrken forventes at stige eller falde.

For at sikre talenter kan det nogle gange være berettiget at flytte en bestemt funktion helt eller delvist til et andet sted. Det hjælper naturligvis, hvis man allerede har flere lokationer. 

5. fleksible organisationer kræver nyt lederskab

Det er ikke altid nemt at arbejde med fleksible organisationer. At lede et team af mennesker, der befinder sig i forskellige tidszoner eller arbejder på forskellige projekter, stiller f.eks. nye krav til lederne. På et arbejdsmarked i konstant forandring øges også behovet for klarhed om mål og opfølgning på præstationer. 

klare og fælles regler for alle

Et team kan omfatte personer med forskellige dagsordener, forudsætninger, forventninger og prioriteter, hvilket skaber et behov for klare spilleregler. Ud over at have forskellige opfattelser af teamets mål og handlingsplaner er der også ofte meget forskellige ideer om ideelle arbejdsmetoder. Nogle foretrækker så få møder som muligt, fordi de vil arbejde på egen hånd. Andre vil mødes hver dag og vende alt. 

Ifølge en nylig undersøgelse fra Pew Research Center udtrykker mere end halvdelen (53%) af de personer, der i et eller andet omfang arbejder remote, at det har en negativ indvirkning på deres evne til at komme i kontakt med kolleger. Her gælder det naturligvis om at finde en fælles platform, som både er effektiv og opfylder forskellige behov.

Samarbejde mellem personer med forskellige kontraktvilkår og tidshorisonter stiller nye krav til arbejdsprocesserne. Når folk er midlertidigt tilknyttet arbejdspladsen eller en del af et projekt, bliver det afgørende at have en bred forståelse. Måske opfylder de kun et delmål, men de påvirker og påvirkes hele tiden af andre dele i processen. 

klare definitioner af de forskellige arbejdsroller

Med mere standardiseret arbejde gør klare og strukturerede jobbeskrivelser det muligt for nye eller midlertidige medarbejdere hurtigt at finde sig til rette på deres nye arbejdsplads. Selv for mere komplekse opgaver er det værdifuldt at have klare jobbeskrivelser for at sikre en effektiv organisering, men også for at kunne identificere talent og skabe grundlaget for en kravprofil ved rekruttering.

onboarding for både fastansatte og midlertidige medarbejdere

Uanset hvordan en person er forbundet med organisationen, er der brug for et velplanlagt onboarding-program. Det er altid vigtigt at forstå en organisations forretning, kultur og arbejdsmetoder, da det påvirker personens evne til at handle i organisationens bedste interesse. Ifølge en undersøgelse foretaget af Paychex om konsekvenserne af utilstrækkelig onboarding føler 66% af medarbejderne i små virksomheder sig underuddannede som følge af en negativ onboarding-oplevelse - et resultat, der giver plads til forbedring.

Derfor skal onboarding-programmet sandsynligvis tilpasses, baseret på den rolle, der skal besættes. I en rolle, der kræver kernekompetencer og stor indsigt i hele virksomheden, vil introduktionen naturligvis være mere omfattende og tage betydeligt længere tid end i en rolle, der er mere begrænset.

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

download her
om eksperten
author lars kjaerulf
author lars kjaerulf

Lars Kjærulf

director, operational talent solutions

Lars er overordnet ansvarlig for Randstad Operational Talent Solutions og Randstad Inhouse Services i Danmark. Lars har en stærk forståelse for virksomheders HR-udfordringer og begrænsninger og bidrager med sine mange års erfaring indenfor bemandingsløsninger, personaleoptimeringer og procesoptimering til at skabe værdi for vores kunder med behov for en stor fleksibel arbejdsstyrke.

hold dig opdateret om de seneste nyheder, trends og tendenser om rekruttering og arbejdsmarkedet.

tilmeld