For en medarbejder, der starter på en ny arbejdsplads, er effektiv onboarding afgørende for at skabe et godt fundament i deres nye rolle og integrere dem i deres team. Mangelfuld onboarding giver ikke bare en ny medarbejder et dårligt førstehåndsindtryk – det kan også føre til øget medarbejderomsætning og unødvendigt høje omkostninger.
De personlige problemer, som skabes af mangelfuld onboarding, kan være en alvorlig udfordring for en ny medarbejder. De fleste HR-eksperter er klar over dette, men i denne artikel ser vi på de mindre åbenlyse effekter for en virksomheds bundlinje som følge af en ineffektiv onboarding-proces. For en virksomhed er onboarding nemlig ikke bare en introduktionsperiode, men en strategisk proces, der har stor indflydelse på både medarbejdernes tilfredshed, deres langsigtede karriere i virksomheden og virksomhedens bundlinje.
fordelene ved onboarding - når det gøres ordentligt
Når onboarding af nye medarbejdere gennemføres effektivt, har det en lang række fordele for både virksomheden og den nyansatte. Teamdynamik og -moral er en af hovedårsagerne til, hvorfor onboarding er vigtigt - både for den nyansatte og de kolleger, de arbejder sammen med. Men fra et HR-perspektiv er en af de mest overbevisende grunde til at investere i god onboarding øget fastholdelse af medarbejdere.
download vores beregner for at finde ud af, hvad mangelfuld onboarding koster
download Excel-beregneren herAt følge en velstruktureret onboardingplan eller tjekliste til onboarding sikrer, at nye medarbejdere hurtigt integreres i kulturen og føler sig som en del af teamet. Ifølge Society for HR Management (SHRM) bliver 69 % af medarbejderne i virksomheden i mindst tre år, hvis de har fået en god onboarding. Det understreger, hvorfor onboarding er vigtigt som en investering i virksomhedens fremtid.
Som vi vil se senere i artiklen, er den største fordel ved en veldesignet proces for onboarding af nye medarbejdere - ud fra et omkostningsperspektiv - lavere medarbejderomsætning - hvilket giver virksomheden mere tid til at få et afkast af den investering, den foretog under ansættelsen.
omkostningerne ved dårlig onboarding
Hvis onboarding ikke udføres korrekt, kan det føre til høje omkostninger forbundet med øget medarbejderomsætning. For en ny medarbejder kan dårlig onboarding skabe frustration, usikkerhed og manglende motivation. Dette kan i sidste ende føre til, at medarbejderen forlader virksomheden før tid – og efterlader virksomheden med en dyr regning.
Høj medarbejderomsætning har altid været en dyr udfordring for virksomheder i alle størrelser, men det er især problematisk nu, hvor det er så svært at ansætte kvalificerede talenter. I en tid, hvor over 65% af de europæiske små og mellemstore virksomheder siger, at ansættelse af kvalificeret arbejdskraft er en af deres største udfordringer, har din virksomhed ikke råd til at sige farvel til talentfulde nyansatte efter blot seks måneder.
De skiftende præferencer mellem generationer i arbejdsstyrken gør fastholdelse endnu vigtigere. En Gallup-undersøgelse fra 2023 viste f.eks., at 21 % af millennials havde skiftet job inden for det seneste år - det er tre gange højere end gennemsnittet for andre aldersgrupper. Generation Z ser også ud til at være mere tilbøjelige end andre aldersgrupper til at vælge og vrage mellem arbejdsgivere og mere villige til at sige op - for eksempel viste vores egen Workmonitor-undersøgelse, at næsten halvdelen af Generation Z-medarbejderne ikke ville acceptere et job i en virksomhed, der ikke delte deres sociale og miljømæssige værdier.
I denne situation på arbejdsmarkedet er arbejdsgivere nødt til at tage alle de forholdsregler, de kan, for at øge fastholdelsen - og onboarding er et godt sted at starte. Omkostningerne ved at onboarde en ny medarbejder kan være betydelige, men de er lave sammenlignet med disse omsætningsrelaterede omkostninger:
ansættelsesomkostninger
HR-professionelle ved, hvor meget det kan koste at ansætte nye medarbejdere. Når man kun tænker på de samlede omkostninger ved at lave en jobbeskrivelse og et jobopslag og eventuelle udgifter til rekrutteringsbureauer, kan selv generøse budgetter blive udfordret.. Ifølge SHRM er de gennemsnitlige ansættelsesomkostninger omkring 4.700 USD pr. medarbejder - men nogle arbejdsgivere rapporterer om endnu højere omkostninger for nogle stillinger og når op på tre eller fire gange den nye medarbejders årsløn.
Disse omkostninger kan tjenes ind igen, når den nyansatte kommer op i omdrejninger og begynder at yde et reelt bidrag til virksomheden. Men hvis en dårlig onboarding får dem til at sige op før tid, er pengene spildt - og virksomheden står over for at skulle foretage den samme investering igen for at ansætte en ny medarbejder.
uddannelsesomkostninger
Onboarding handler om mere end bare at byde velkommen til en ny medarbejder og holde nogle præsentationer om virksomhedens politikker. Det indebærer også oplæring i arbejdsopgaver og værktøjer, hvilket ofte kræver betydelige ressourcer. Afhængigt af rollen kan disse omkostninger hurtigt eskalere. Ifølge uddannelsesorganisationen ATD bruger virksomheder i gennemsnit 1.252 dollars pr. medarbejder på uddannelse om året. Det er dog den gennemsnitlige omkostning for alle medarbejdere, inklusive dem, der allerede er etableret i deres rolle - så omkostningerne ved at oplære en ny medarbejder fra bunden vil være meget højere.
Hvis en dårlig onboardingproces fører til, at medarbejderen stopper, er disse uddannelsesomkostninger spildt.
tabt produktivitet
Uanset hvor talentfuld en nyansat er, vil det altid tage tid, før vedkommende når sit fulde potentiale. Hvor lang tid det tager, er svært at sige - målet for hvornår en medarbejder er fuld produktiv afhænger af rollens kompleksitet og medarbejderens evner. En god onboardingproces kan reducere tiden til produktivitet, men dårlig onboarding har den modsatte effekt. Ifølge forskning citeret i MIT Sloane Business Review kan det tage mellem otte uger og seks måneder for en nyansat at nå deres fulde potentiale afhængigt af stillingen. Hvis medarbejderen forlader virksomheden, før denne investering har båret frugt, går virksomheden glip af den værdi, medarbejderen kunne have bidraget med.
find ud af, hvor meget du kan spare med forbedret onboarding af nye medarbejdere
Indtil nu har vi kun set benchmarktal for de skjulte omkostninger ved dårlig eller mangelfuld onboarding. Hvis du vil estimere, hvor meget det kan koste din virksomhed, kan du downloade vores beregner for omkostninger til onboarding.
Indtast blot nogle få tal om dit nuværende antal medarbejdere, omsætningshastighed og tid til produktivitet, så viser vi, hvordan din onboarding kan påvirke dine omkostninger til ansættelse, oplæring og produktivitet. Ved at ændre din omsætningshastighed i beregneren kan du hurtigt se, hvor mange penge du kan spare med små forbedringer af onboarding-processen.