Førstehåndsindtrykket er afgørende – også i onboarding. Alle ved, hvor vigtigt det første indtryk er for at skabe positive oplevelser. Alligevel er der mange virksomheder, der ikke tænker over, hvilket førstehåndsindtryk de giver deres nye medarbejdere. I løbet af de første uger og måneder på en arbejdsplads danner medarbejderen sig en grundlæggende følelse af sit nye job, og kvaliteten af introduktionen kan få stor betydning for både deres præstationer og fastholdelse på længere sigt.

Det er her, onboarding kommer ind i billedet. Ved omhyggeligt at planlægge og implementere en struktureret onboardingproces, som giver nye medarbejdere de værktøjer og den viden, de skal bruge for at udføre deres arbejde, og som hjælper dem med at blive en del af virksomhedens kultur, kan HR-afdelingen gøre en betydelig forskel for organisationens trivsel og resultate

Men hvad er onboarding? Onboarding er processen, hvor en ny medarbejder integreres i virksomheden, lærer kulturen at kende og får de nødvendige redskaber til at lykkes i rollen. Hvis du endnu ikke har formaliseret og implementeret en rigtig onboarding proces, vil denne artikel vise nogle af de vigtigste grunde til at komme i gang så hurtigt som muligt.

download beregneren for at finde ud af omkostningerne ved dårlig onboarding

download beregneren for at finde ud af omkostningerne ved dårlig onboarding

download Excel-beregneren her

øget fastholdelse

Talrige undersøgelser og studier viser, at medarbejdere, der gennemgår en grundig onboarding, bliver længere i virksomheden.Et akademisk studie af softwareingeniører hos en Fortune 500-virksomhed fandt fx, at medarbejdere med en udvidet onboarding havde en fastholdelsesrate på 92 % efter ét år – sammenlignet med 82 % for dem uden. I en tid med stor talentmangel vil en forbedring på 10 procentpoint i fastholdelse være en stor gevinst for de fleste virksomheder.

bedre motivation af medarbejdere

At starte på et nyt job burde være en spændende og positiv oplevelse – men for mange nyansatte ender det som en skuffelse. En undersøgelse fra Paychex foretaget blandt mere end 1.000 amerikanske medarbejdere viste, at kun halvdelen var tilfredse med deres onboarding. Resultaterne viste:
 

  • En ud af tre beskrev deres seneste onboarding som "forvirrende"
  • En ud af fire sagde, at den var "kedelig"
  • En ud af fem kaldte den "uorganiseret"

Positive medarbejderoplevelser, tillidsvækkende ledelse og de rigtige værktøjer og uddannelse er alle afgørende for medarbejderengagementet. Hvis de mangler under onboarding, risikerer virksomheden en demotiveret arbejdsstyrke.

et stærkere employer brand

Et godt ry blandt jobsøgende er en vigtig del af et stærkt employer brand – men også noget af det sværeste at opbygge. Hvis du har investeret tid og penge i at blive en attraktiv arbejdsgiver, men dit omdømme bliver skadet af en utilfreds medarbejder, der siger op efter seks måneder, så ved du, hvorfor onboarding er vigtigt. Undersøgelser viser, at næsten hvert femte HR-afdeling oplever, at problemer i deres onboarding har skadet deres employer brand – og det reelle tal er sandsynligvis højere.

download beregneren for at finde ud af, hvad dårlig onboarding koster

download beregneren for at finde ud af, hvad dårlig onboarding koster

download Excel-beregneren her

styrk tilhørsforholdet for fjernarbejdere

For de tusindvis af medarbejdere, der deltog i vores 2024 workmonitor-undersøgelse, er muligheden for hjemmearbejde noget 40 % af dem ikke er villige til at forhandle om. Samtidig sagde 37 %, at de ville overveje at sige op, hvis de blev tvunget til at tilbringe mere tid fysisk på arbejdspladsen.

at arbejde hjemmefra er ikke til forhandling for næsten 2 ud af 5 arbejdstagere
at arbejde hjemmefra er ikke til forhandling for næsten 2 ud af 5 arbejdstagere

Sådan er virkeligheden – men når medarbejdere arbejder hjemmefra, kan det være sværere for dem at føle sig som en del af dagligdagen på arbejdspladsen. En onboardingproces, der er tilpasset fjernarbejdere, og som skaber en følelse af tilhørsforhold, kan gøre en stor forskel og mindske risikoen for faldende engagement.

reducerede omkostninger til rekruttering

En god onboarding, der øger fastholdelsen, kan gøre arbejdsstyrken mere omkostningseffektiv. Ved høj personaleudskiftning bruger virksomheden penge på at ansætte nye medarbejdere, oplære dem og vente på, at deres produktivitet når et passende niveau – kun for at opleve, at de stopper, før virksomheden får glæde af dem. Derefter starter processen forfra med endnu en rekruttering.

Ved at nedbringe udskiftning tidligt i ansættelsen gennem en effektiv onboardingplan kan I reducere omkostningerne betydeligt – og give HR-afdelingen mulighed for at få en stor positiv indvirkning på virksomhedens bundlinje.

Download vores beregner for at finde ud af, hvordan disse omkostninger ser ud i din virksomhed. Du skal bare tilføje oplysninger om din arbejdsstyrke og den nuværende omsætningshastighed, så finder du dine samlede omkostninger til ansættelse, uddannelse og tabt produktivitet - og ser, hvor meget en lille reduktion i personaleudskiftningen kan spare jer.

download beregneren for at finde ud af, hvad dårlig onboarding koster

download beregneren for at finde ud af, hvad dårlig onboarding koster

download Excel-beregneren her
om eksperten
Hans Henrik Davidsen
Hans Henrik Davidsen

Hans Henrik Davidsen

administrerende direktør- randstad danmark

Hans Henrik har indgående kendskab til og mange års erfaring indenfor rekruttering, bemanding og HR-løsninger. Som ansvarlig for Randstad Danmarks forretning er Hans Henrik med til at sætte retningen og konceptualisere visionen for de enkelte forretningsområder.

hold dig opdateret om de seneste nyheder, trends og tendenser om rekruttering og arbejdsmarkedet.

tilmeld