Uanset om din virksomhed er udfordret af digitalisering, forstyrrelser i forsyningskæden, inflation eller økonomisk nedgang, skal din organisation forberede sig på fremtidige uforudsete begivenheder. I denne artikel ser vi nærmere på tre vigtige overvejelser om, hvordan du bedst organiserer dine teams, så de effektivt kan tilpasse sig løbende forandringer og usikkerhed. 

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

download her

stigende behov for at opbygge en tilpasningsdygtig arbejdsstyrke

I takt med at verden forandrer sig hurtigt, står arbejdsmarkedet og den måde, vi vælger at opbygge vores teams og organisationer på, over for konstante udfordringer. I løbet af de sidste årtier er vi gået fra et samlet, fælles styret arbejdsmarked til et, der bliver mere og mere fragmenteret. Den traditionelle langtidsansættelse er i højere grad erstattet af midlertidige ansættelser i en blanding af projektansættelser, konsulenter og freelancere. 

"Det bliver stadig vigtigee for HR at have en fleksibel og grænseløs tilgang."

Ifølge undersøgelsen Global Human Capital Trends 2024 fra Deloitte er det næste skridt for HR at blive en HR-funktion uden grænser, der fokuserer på, hvordan "the organization taps into the most skillful people, no matter where they reside, inside or outside the organization, to address people-related challenges and issues."

Derfor bliver det stadig vigtigere for HR at have en tilpasningsorienteret tilgang til de unikke udfordringer og muligheder, som virksomhederne står over for i øjeblikket. HR skal finde måder at gøre organisationen, teamet og medarbejderne i stand til at tilpasse sig nye forhold. 

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

download her

tre vigtige overvejelser, når du opbygger et tilpasningsdygtigt team

tre vigtige overvejelser, når du opbygger et tilpasningsdygtigt team
tre vigtige overvejelser, når du opbygger et tilpasningsdygtigt team

1. har du adgang til de mest kritiske kapaciteter og færdigheder i øjeblikket?

I en økonomi i hastig forandring kan behovet for kompetencer ændre sig drastisk. Pludselig opstår der nye områder og muligheder, og du har brug for at ansætte nicheekspertise hurtigt. For at sikre de mest kritiske færdigheder på det rigtige tidspunkt er mange virksomheder afhængige af konsulenter. At lade sine medarbejdere arbejde parallelt med eksterne specialister med forskellige spidskompetencer er ofte en effektiv måde at udvikle medarbejdernes kompetencer på væsentlige områder.

2. hvad er dine fremtidige personalebehov?

I mange brancher er der tydelige sæsonudsving i løbet af året, ugen og dagen. En kortlægning af dem gør det lettere at planlægge, hvordan du organiserer dit team. For at forberede dig på forandringer og usikkerhed er du også nødt til at planlægge forskellige fremtidsscenarier. Det giver dig mulighed for at udarbejde en strategi for justering af gruppens størrelse baseret på uforudsete begivenheder, hvilket igen vil fremtidssikre din virksomhed.

3. har du det rigtige mix af fastansatte og midlertidigt ansatte?

For at tilpasse organisationen til uforudsete udsving skal du have den rigtige blanding af fastansatte og midlertidigt ansatte. Når du skal beslutte, hvilke færdigheder der skal ansættes permanent, og hvilke der skal ansættes midlertidigt, anbefaler vi at skelne mellem tre typer færdigheder: forretningskritiske færdigheder, færdigheder på mellemniveau og mindre avancerede færdigheder. 

3. har du det rigtige mix af fastansatte og midlertidigt ansatte?
3. har du det rigtige mix af fastansatte og midlertidigt ansatte?

Alle tre kategorier af færdigheder kan fungere inden for det samme team, og en person kan ofte flytte fra et team til et andet.

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

vurder din talentstrategi med afsæt i omkostningskontrol

download her
om eksperten
Hans Henrik Davidsen
Hans Henrik Davidsen

Hans Henrik Davidsen

national director - randstad danmark

Hans Henrik har indgående kendskab til og mange års erfaring indenfor rekruttering, bemanding og HR-løsninger. Som en del af Randstad Danmarks ledelsesteam er Hans Henrik med til at sætte retningen og konceptualisere visionen for de enkelte forretningsområder.

hold dig opdateret om de seneste nyheder, trends og tendenser om rekruttering og arbejdsmarkedet.

tilmeld