Arbejdsmarkedet skriger i øjeblikket efter specialister – en tendens der ikke ser ud til at ændre sig i fremtiden. Særligt inden for områder som IT kan det nogle gange virke som at skulle finde en nål i en høstak. Og det gør naturligvis ikke situationen bedre, at kun et fåtal af danskerne rent faktisk er aktivt jobsøgende. Ifølge Randstads seneste Workmonitor-undersøgelse følger to-tredjedele (73 pct.) af danskerne slet ikke med i, hvilke job der bliver udbudt inden for deres felt. Ud af disse er 23 procent dog alligevel interesserede, hvis et relevant job skulle dukke op - og det er denne pulje, som vi i stigende grad bør rette fokus mod, siger Dennis Hyldgaard, IT-rekrutteringskonsulent i Randstad.
»Som det ser ud i dag, er det slet ikke nok at slå et IT-job op på traditionel vis. Den tid er forbi, hvor man kunne nøjes med at lægge opslag på jobportaler - fyldt med klicheerne om den gode arbejdsplads med fitness, frokost og frugtordning. I dag skal der langt mere til, og det gælder i den grad om at få aktiveret de passive jobsøgende - eller i hvert fald de 23 pct. som egentlig er interesserede, men som ikke er aktivt ude på jobmarkedet,« råder Dennis Hyldgaard.
Big data
Den teknologiske udvikling og den stigende brug af big data giver virksomheder i dag en unik mulighed for at komme i dialog med kandidaterne.
I dag er området omkring big data eksploderet og er helt afgørende i forhold til at nå ud til de rigtige kandidater.
»Der er ingen tvivl om, at data fylder mere og mere i dag og bruges, når man skal finde kandidater. Den teknologiske udvikling har gjort, at du ved hjælp af simple teknikker er i stand til at følge en kandidats fodspor på nettet. Når vedkommende for eksempel går ind på en bestemt hjemmeside, så har man mulighed for at eksponere personen for eksempel en bannerannonce,« fortæller Dennis Hyldgaard.
Kreativitet giver bonus
Selv om det er vigtigt at finde frem til, hvor en kandidat færdes online, har det ifølge rekrutteringskonsulenten også stor betydning, at man forsøger at tænke ud af boksen i forbindelse med udformningen af en annonce.
»Der er ingen tvivl om, at kreativitet i forbindelse med jobannoncer har stor betydning for hvor mange henvendelser, man får. Da vi senest skulle finde udviklere til Bytelab, var kreativiteten i højsædet. Sammen udviklede vi en annonce, der bestod af en kode. Mange udviklere, og især dem som vi skulle bruge, kan løse koden og fristes på den måde til at kaste sig over den, når de ser den,« fortæller Dennis Hyldgaard og tilføjer, at man ikke umiddelbart kan aflæse, at der er tale om en stillingsannonce.
»Almindelige mennesker vil ikke få noget som helst ud af at kigge på det, og det er egentlig helt fint for os - for det er ikke dem, vi søger men derimod en dygtig IT-udvikler. Det interessante er dog, at selv om du er udvikler, så kan du heller ikke se, at det er en stillingsannonce, før du har løst koden.«
Annoncen har været en overvældende succes.
»Det er faktisk helt vildt, hvad vi har fået ud af annoncen bare på den første uge. Den er blandt andet blevet delt rigtig mange steder på sociale medier. Og indtil videre har der været 224 besøg på den side, som man kommer ind til, når man har løst koden – ja, og så har der også været tre, der har forsøgt at hacke den og slette hele databasen. Det har dog ikke været muligt for dem, eftersom vi selvfølgelig har sørget for, at alle henvendelser lander i en separat database,« fortæller en tilfreds Dennis Hyldgaard.