Hele fire ud af fem danskere har let ved at slippe arbejdsopgaverne, når julefreden sænker sig.
Det viser en ny, stor undersøgelse fra rekrutteringsbureauet Randstad, og det er faktisk en del flere end lønmodtagere i resten af verden, hvor mindre end hver fjerde i gennemsnit svarer det samme.
Og det skal vi være glade for, for det er et tegn på, at danskerne har en sund holdning til arbejde, forklarer Randstads HR direktør, Tine Ryg Cebrian.
»Op til en ferie er det jo altid sådan, at bunkerne af arbejdsopgaver begynder at vokse. Og særlig i forbindelse med en årsafslutning opstår der uundgåeligt mange ting, som lige skal afsluttes. Så på den måde er det jo meget positivt, at så mange medarbejdere føler, at de er i stand til hurtigt at slippe tøjlerne og sætte arbejdslivet på pause,« siger hun.
Tine Ryg Cebrian tilføjer, at danskerne faktisk også er det folkeslag i verden, der føler sig mindst pressede, når det handler om at besvare arbejdsmarkedsrelaterede mail i ferien - hvilket også er en meget positiv tendens.
»Kun 18 procent af danskerne føler sig presset til at besvare arbejdsmarkedsrelaterede mail i ferien, og det er utrolig lavt sammenlignet med gennemsnittet i de 34 øvrige lande. Vi er online stort set 24-7-365, og derfor er det meget vigtigt, at lederen så vidt muligt freder medarbejderne i ferien, så de ikke føler sig tvunget til at arbejde men er i stand til at få ladet batterierne op,« forklarer hun.
Tine Ryg Cebrian understreger, at det er en tendens, som vi vil se mere til i årene fremover, hvor der vil komme endnu mere fokus på work-life-balance.
Stadig en rød lampe der lyser
Men selv om de danske medarbejderne generelt ikke føler sig pressede til at besvare arbejdsmarkedsrelaterede mails i ferien, så er det dog ikke ensbetydende med, at de ikke også tjekker deres mail i juledagene. For faktisk svarer hele 43 procent af de danske lønmodtagere, at de besvarer arbejdsrelaterede mails og sms´er uden for arbejdstiden.
»I dag har de fleste jo en telefon, som arbejdsmailen også er koblet op til, og så det er jo alt andet lige meget let at tjekke en gang imellem – og måske kommer der endda notifikationer, når en mail tikker ind. Og det stiller bare endnu større krav til lederne om så vidt muligt ikke at sende beskeder til medarbejderen uden for almindelig arbejdstid,« forklarer hun.
»Hvis en leder for eksempel kan finde på at sende beskeder klokken halv fem om morgenen eller til midnat, så er det ikke noget godt signal at sende til medarbejderne - for der vil let opstå et vist pres, når de læser den,« siger hun.
Hun råder medarbejderne til at slukke for notifikationerne i ferien og lederne til at vente lidt med beskeder.
»Hvis man som leder har behov for at skrive mails uden for almindelig arbejdstid, så er det selvfølgelig fint. Men i langt de fleste tilfælde er det unødvendigt rent faktisk at trykke på ”send” før det tidspunkt, hvor det forventes, at medarbejderen møder ind i virksomheden. Jeg er naturligvis klar over at arbejdsrytmer er forskellige, men med det in mente og har man behov for at sende en mail uden for de normale arbejdstimer, så skal man også tydeliggøre at der ikke forventes et svar prompte« råder Tine.