Da vi ved årsskiftet skulle kigge ind i 20’erne og give et bud på, hvad vi kunne forvente os af det kommende årti, var der ingen, der i deres vildeste fantasi havde forestillet sig, at alt ville ændres tre måneder senere - fra den ene dag til den anden. Pludselig skulle alt sprittes af og samarbejde skulle foregå på og med afstand - via Meet, Teams, Zoom eller andre platforme - var vi ikke digitale i forvejen, blev vi det i hvert fald nu og her.
»Hele digitaliseringen af arbejdsmarkedet har naturligvis udviklet sig markant i de seneste måneder, og alle virksomheder har i dag lært at bruge google hang-out, zoom, teams med videre. Det er naturligvis en lille positiv side af en ellers mørk tid, som helt sikkert vil være at finde i historiebøgerne fremover« fastslår Nima Astanehdost, administrerende direktør i Randstad. Og han peger på, at ligesom alle andre brancher, har coronaen naturligvis også har trukket sine spor ind i rekrutteringsbranchen.
»Vi havde indtil den 11. marts 2020 været vant til, at man skulle mødes face to face med kandidater og virksomheder for at finde det rette match – og det er stadig gældende langt hen ad vejen i dag. Men vi må også erkende, at der er dele af rekrutteringsprocessen, som kan og vil blive mere digital fremover. Jeg tænker her særligt på de indledende samtaler som virksomheder, kandidater rekrutteringsbureauer har med hinanden,« påpeger han.
Og han giver samtidig et eksempel på dette:
»Faktisk introducerede vi ved årsskiftet allerede et nyt værktøj ”Montage” – som lidt forenklet er en videoplatform, hvor konsulenten ”on demand” gennemfører et videointerview – altså hvor kandidaten - når denne har tid - på video, besvarer nogle spørgsmål i relation til jobbet – besvarelsen kan konsulenten og vores kunde så se tilsvarende ”on demand” se, når det passer ind. Og sådanne værktøjer tror jeg helt sikkert, vi vil se mere af i kølvandet på corona-tiden,« understreger han.
Mere end digitalisering
Fremtidsforsker og økonom Claus Kjeldsen fra Heimdall Institute fastslår, at hele digitaliseringsbølgen var godt i gang inden corona-tiden, men det interessante er også at se, hvor meget pandemien har været med til at speede hele processen op - ikke bare i forbindelse med digitaliseringen, men også hele trenden omkring Future of Work – herunder måden som vi arbejder på.
»I de senere år har mange arbejdsmarkedsdiskussioner taget afsæt i ”Future of Work”. En anskuelse om at arbejdsmarkedet vil forandre sig i fremtiden og blandt andet vil bestå af langt flere freelancere, contractors, specialister – altså medarbejdere, der ikke er fastansatte af virksomheden, men i form af deres specialistkompetencer - enten gennem mindre specialiserede konsulenthuse eller individuelt - bliver hyret ind til tidsbegrænsede opgaver. Og hele den proces er med coronaen pludseligt blevet nært forestående, « fastslår Claus Kjeldsen.
Og han begrunder videre, hvorfor netop denne måde at arbejde på i høj grad bliver aktuel i kølvandet på corona-tiden.
»Generelt kan man sige, at når kompleksiteten øges på alle markeder, som tilfældet har været i de senere år, så er der et stigende behov efter specialister. Når man så yderligere inden for få år har oplevet to store kriser som eksempelvis finanskrisen og nu corona-krisen, så vil virksomhederne arbejde på at opbygge en buffer herunder ikke mindst opruste i tilfælde af, at man havner i en lignende situation i fremtiden. Og det gør virksomhederne bedst muligt ved at øge agiliteten og tilknytte dygtige specialister og freelancere og andre løsarbejdere som de eventuelt så kan afbryde samarbejdet med i løbet af kort varsel. Det kan godt være at man kommer til at betale en mark-up ved at gøre stigende brug af ikke fastansatte medarbejdere, men omvendt vil virksomhederne minimere risikoen markant, og der er ingen tvivl om, at det vil blive et scenarie i fremtiden,« fastslår han.
Måske har coronaen skubbet os ind i fremtidens arbejdsmarked?