Mange arbejdsgivere er usikre på, hvilken arbejdsmodel de ønsker at indføre - fysisk fremmøde, remote eller hybrid? På samme måde er arbejdstagerne bekymrede for, hvordan fremtidens arbejde vil se ud, og forsøger at finde den arbejdsform, der passer dem bedst.

I denne artikel ser vi på de tre vigtigste arbejdsmodeller for at hjælpe dig med at afgøre, hvilken af dem der vil fungere bedst for din virksomhed.

hybrid vs. remote vs. onsite: hvilken arbejdsmodel er bedst for din virksomhed?

hybrid vs. remote vs. onsite: hvilken arbejdsmodel er bedst for din virksomhed?

download vores oversigt

hvad er arbejdsmodeller?

Grundlæggende beskriver en arbejdsmodel, hvordan en virksomhed fungerer i det daglige, og den beskriver arbejdsforholdene for de ansatte. Det er ikke ualmindeligt, at virksomheder har forskellige arbejdsmodeller for forskellige afdelinger. For eksempel kan en virksomhed have en remote arbejdsmodel for sit salgsteam, men opretholde en arbejdsmodel med fysisk fremmøde for sin HR-afdeling.

I årtier var standardmodellen en femdages arbejdsuge, hvor de fleste medarbejdere mødte fysisk ind på arbejdspladsen. Men den teknologiske udvikling gjorde det muligt for mange medarbejdere at arbejde hjemmefra allerede før pandemien. Faktisk viste en undersøgelse fra 2019, at 40 % af de amerikanske virksomheder tilbød former for remote arbejde, og eksperter forudsagde, at mindst halvdelen af de britiske medarbejdere ville begynde at arbejde hjemmefra, allerede inden pandemien ramte.

RM_588_full-width.webp
RM_588_full-width.webp

3 primære arbejdsmodeller 

Mens udviklingen for remote arbejde langsomt tog fart, tvang den globale pandemi selv modvillige virksomheder til at gøre fjernarbejde til en realitet. Nu står mange virksomheder over hele verden over for tre levedygtige arbejdsmodeller, herunder:

1. onsite arbejdsmodel

En onsite arbejdsmodel er en model, hvor medarbejderne skal være fysisk til stede på arbejdspladsen hver dag. Dog kan hjemmearbejde være en mulighed i særlige tilfælde, fx ved udfordringer med trafikken eller et sygdomsramt barn. Til trods for en smule fleksibilitet skal langt de fleste opgaver klares fra den fysiske arbejdsplads.

Typisk forventes det, at medarbejderne arbejder inden for en angivet arbejdstid. Nogle virksomheder tilbyder dog i dag større fleksibilitet med hensyn til arbejdstider ved at tilbyde muligheder som f.eks. deltidsarbejde og fleksible skift.

hvornår er onsite-arbejdsmodellen den rigtige løsning?

Mange virksomheder har ikke andre muligheder end at opretholde en onsite arbejdsmodel. For nogle virksomheder er det faktisk sådan, at selve arbejdets natur forhindrer dem i at overveje hjemmearbejde. Hospitaler har for eksempel brug for, at både læger og sygeplejersker er fysisk tilstede på fuld tid, det samme gælder for byggefirmaer og producenter, hvor det er afgørende, at deres medarbejdere møder fysisk på byggepladsen eller i produktionen hver dag.

Nye virksomheder og dem, der er på vej ind i en vækstfase, kan have brug for et højere niveau af samarbejde gennem en onsite arbejdsmodel. Det er vigtigt for arbejdsgiverne at vurdere deres behov og mål og afgøre, hvilke opgaver der eventuelt kan løses på afstand, og om der er behov for en onsite arbejdsmodel. 

hybrid vs. remote vs. onsite: hvilken arbejdsmodel er bedst for din virksomhed?

hybrid vs. remote vs. onsite: hvilken arbejdsmodel er bedst for din virksomhed?

download vores oversigt

2. remote arbejdsmodel

En fuldstændig fjernarbejdsmodel er en, hvor alle medarbejdere arbejder hjemmefra eller fra en anden lokation. Typisk er der ikke noget kontor, men nogle virksomheder har en lokation, hvor de træner nye medarbejdere og afholder møder.

I mange tilfælde har medarbejderne mulighed for at arbejde fra enhver lokation, som gælder både hjemmet, lokale caféer, kontorfællesskaber eller på farten. Dog kræver nogle industrier, at deres remote-medarbejdere skal arbejde fra en bestemt lokation, fx hjemmefra.

I takt med at arbejdsgivere og medarbejdere forbereder sig på et post-pandemisk arbejdsmarked, er mange splittede omkring effektiviteten af fortsat at arbejde 100 % remote. Det er væsentligt for disse virksomheder at kende til fordele og ulemper ved denne arbejdsmodel, når det skal besluttes, om det er den rette model.

hvornår er en model for fjernarbejde den rigtige løsning?

Ifølge en nylig undersøgelse arbejder kun 11% af alle medarbejdere i hele verden 100% remote. Årsagen til dette relativt lille antal er, at det ikke er ideelt for de fleste virksomheder at skabe en model for fuldt fjernarbejde.

Men hvis arbejdet for dine medarbejdere kan udføres remote, og din virksomhed har opbygget en stærk kommunikationsplatform til samarbejde, kan denne type arbejdsmodel gøre det muligt for din virksomhed at forblive konkurrencedygtig.

3. hybrid arbejdsmodel

Den gode nyhed er, at virksomheder ikke er nødt til at vælge mellem onsite eller remote. De kan nemlig få det bedste fra to verdener ved at anvende en hybrid arbejdsmodel. Som navnet antyder, handler denne model om, at det er muligt at arbejde både remote og fra arbejdspladsen.

Hybride arbejdsmodeller fungerer på to måder. Den første type tillader medarbejdere at arbejde nogle dage hjemmefra, mens de skal arbejde fra arbejdspladsen de andre dage. Eksempelvis kan en medarbejder arbejde to dage hjemmefra og tre dage på kontoret.

Den anden type tillader nogle medarbejdere at arbejde hjemmefra, mens andre medarbejdere er nødt til at arbejde fra arbejdspladsen på fuldtid. Dette er en typisk mulighed for virksomheder, hvor kun nogle opgaver kan klares hjemmefra. Det kan eksempelvis være et bureau, hvor salgsmedarbejderne skal arbejde på kontoret for at mødes med kunder, og hvor økonomi- eller marketingafdelingen kan arbejde hjemmefra.

hvornår er den hybride arbejdsmodel den rigtige løsning?

En dybdegående analyse af 800 forskellige job foretaget af McKinsey Global afslørede, at 20 % af arbejdsstyrken effektivt kunne arbejde hjemmefra mindst tre dage om ugen. Vores egen undersøgelse viste også, at 41 % af de globale arbejdsgivere giver deres medarbejdere mulighed for at arbejde hjemmefra nogle dage om ugen. Yderligere undersøgelser viser, at 37% af de adspurgte kunne finde på at sige op, hvis de bliver mødt med krav om flere timer fysisk på arbejdspladsen. 

Med disse statistikker i baghovedet skal arbejdsgivere nøje undersøge alle arbejdsopgaver og jobroller for at afgøre, hvilke job der kan udføres remote, og hvilke opgaver de foretrækker, at medarbejderne håndterer fra den fysiske arbejdsplads.

Male and female sitting behind a computer in a video meeting
Male and female sitting behind a computer in a video meeting

fordele og ulemper

1. onsite arbejdsmodel

fordele:

Der er mange fordele ved at følge en onsite-arbejdsmodel, f.eks:

• personlig kontakt

Selvom kommunikationsteknologier har gjort betydelige fremskridt de seneste år, er det svært at erstatte personlig kontakt. Selvom 86 % foretrækker at kontakte kunder via e-mail, viser undersøgelser, at face- face kommunikation er 34 gange mere effektiv. Det giver også mulighed for øjeblikkelig beslutningstagning, hvilket kan forbedre produktiviteten.

• forbedret samarbejde

Selv med de bedste former for software, når det kommer til virtuelle møder, er det vanskeligt at samarbejde, når det ikke foregår fysisk. Studier viser, at 93 % af al effektiv kommunikation involverer nonverbale signaler. Disse signaler kan nemt blive overset i virtuelle møder. Dertil gælder det, at ved at have et team samlet på ét sted er der mulighed for brainstorming og idéudvikling, hurtig afklaring af problemer og hurtig godkendelse af projektet.

• højere online sikkerhedsniveau

En onsite arbejdsmodel sikrer også en højere sikkerhed, når det kommer til onlinesikkerhed. Når alle medarbejdere anvender den samme server, er det muligt at kontrollere deres datasikkerhed. Denne faktor er særligt vigtig i virksomheder, som opbevarer meget følsomme data, f.eks. et sygeforsikringsselskab, der opbevarer fortrolige medicinske journaler om deres kunder.

ulemper:

Der er også en række udfordringer ved at opretholde en onsite arbejdsmodel såsom:

• en mindre pulje af kandidater

Når du udelukkende anvender en onsite-arbejdsmodel, er din virksomhed begrænset til at ansætte medarbejdere, der bor i eller er villige til at flytte til dit område. Hvis din virksomheds hovedkontor ligger i en større by, er denne faktor måske ikke en udfordring. For en virksomhed i et landområde kan det imidlertid være en væsentlig begrænsning af talentpuljen og muligheden for at opbygge en mangfoldig arbejdsstyrke.

• modvillige medarbejdere

Mange medarbejdere, og særligt dem, der blev tvunget til hjemmearbejde under pandemien, er tilbageholdende i forhold til at vende tilbage til arbejdspladsen på fuld tid. Virkeligheden er, at mange medarbejdere var glade for fleksibiliteten ved hjemmearbejde og den måde, det gav dem mulighed for at opretholde en bedre work-life-balance. En nylig undersøgelse viste endda, at mere end hver fjerde af de adspurgte medarbejdere ville overveje at skifte job, hvis de blev tvunget til at vende tilbage til en arbejdsmodel med fremmøde på arbejdspladsen hver dag.

2. remote arbejdsmodel

fordele:

fordele ved at vælge en remote arbejdsmodel inkluderer:

• en global pulje af kandidater

Virksomheder, der vælger 100 % hjemmearbejde, har mulighed for at finde medarbejdere overalt i verden. Denne faktor er særlig fordelagtig for virksomheder, der er udfordret med at tiltrække kvalificerede medarbejdere, der gør det muligt at opbygge en medarbejderstab med diversitet og de rette kompetencer.

• bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv

Nogle virksomheder kan bibeholde en remote arbejdsmodel og stadigvæk kræve, at medarbejderne arbejder inden for en bestemt arbejdstid. Eksempelvis kan en remote kundeservicemedarbejder være nødt til at være tilgængelig på bestemte tidspunkter. Andre arbejdsgivere kan til gengæld tilbyde en øget fleksibilitet, så længe at de er tilgængelige til de planlagte møder og opretholder god og nem kommunikation.

Det er godt nyt for både arbejdstagere og arbejdsgivere. Ifølge Randstads 2024 workmonitor ønsker ca. to ud af fem medarbejdere fleksible arbejdstider (41 %) og fleksible steder at arbejde fra (37 %). Denne faktor kan være med til at give arbejdsgivere en konkurrencefordel, når det gælder om at rekruttere de bedste talenter.

• slut med at pendle

Én af de største fordele ved at arbejde hjemmefra er, at der ikke er nogen transporttid, hvilket kan spare medarbejdere for både tid og penge. Ingen transporttid kan samtidig hjælpe arbejdsgivere med at mindske pludseligt fravær, forsinkelse og lukning på grund af f.eks. trafikale udfordringer.

ulemper:

Udfordringer ved at gøre brug af denne arbejdsmodel inkluderer blandt andet:

• en øget sikkerhedsrisiko

Ved at bibeholde  remote arbejde vil sikkerheden i forhold til onlinedata udgøre en større risiko. Fordi medarbejderne kan arbejde fra forskellige lokationer såsom offentlige caféer og hoteller, er det realistisk at antage, at de ikke altid anvender et sikkert netværk. Uden de rette sikkerhedsforanstaltninger kan det komme til at sætte din virksomhed i en situation med en stor risiko for datalæk.

• distraktioner i hjemmet

Fjernarbejde indebærer ofte, at man opretter et midlertidigt kontor derhjemme, hvilket let kan medføre forstyrrelser. Virksomheder, der overvejer en permanent remote arbejdsmodel, bør derfor opfordre og støtte medarbejdere til at skabe et dedikeret arbejdsområde både hjemme og når de arbejder andre steder fra.

• virksomhedskultur

Hjemmearbejde har potentiale til at påvirke virksomhedskulturen negativt. Den bedste måde for arbejdsgivere at imødekomme denne udfordring er ved at investere i en stærk kommunikationsplatform, der giver dem mulighed for at være i kontakt med de medarbejdere, der arbejder hjemmefra. En tilføjelse til dette er, at arbejdsgivere skal handle proaktivt, når det kommer til relationer og at opretholde den gode virksomhedskultur.

3. hybrid arbejdsmodel

fordele:

Der er mange fordele ved en hybrid arbejdsmodel, f.eks:

• øget produktivitet

En nylig undersøgelse viste, at 34% af de adspurgte arbejdsgivere oplevede en stigning i produktiviteten som følge af hjemmearbejde. Muligheden for at arbejde hjemmefra en del af arbejdsugen giver medarbejderne mulighed for at arbejde uforstyrret i perioder, mens de stadig har tid til at samarbejde direkte med deres teams, når de møder fysisk ind på arbejdspladsen.

• større arbejdsglæde

Vores undersøgelse viser, at medarbejdere foretrækker et arbejde, hvor de fortsat kan opretholde en sund work-life-balance. Yderligere undersøgelser viser, at et flertal af medarbejderne ser den hybride arbejdsplads som den ideelle arbejdsmodel. Ved at tilbyde en hybrid arbejdsmodel kan du forbedre arbejdsglæden blandt dine medarbejdere betydeligt, hvilket kan føre til øget produktivitet, færre opsigelser og en højere arbejdsmoral.

• tiltræk de bedste talenter

Hvis du opretholder en hybrid arbejdsmodel, kan du udvide din talentpulje til medarbejdere, som måske er villige til en længere transporttid, hvis de kun skal på kontoret et par dage om ugen. Muligheden for remote arbejde kan også hjælpe din virksomhed med at tiltrække talenter, som søger større fleksibilitet på arbejdspladsen.

ulemper:

Mens fordelene er store, er der stadig et par ulemper ved hybridmodellen, herunder:

• kommunikationsudfordringer

En af de største udfordringer ved en hybridmodel er at sikre, at alle er på samme side. Når nogle medarbejdere arbejder på afstand og andre på stedet, kan det være svært at sikre, at kommunikationen flyder gnidningsløst mellem alle medarbejdere. Faktisk kan fjernarbejdere begynde at føle sig isolerede, hvis de ikke bliver holdt opdateret om alle arbejdsrelaterede forhold.

• digital udbrændthed

Hjemmearbejde kan føre til, at medarbejderne er tilgængelige online hele tiden, hvilket lægger grunden til potentiel digital udbrændthed. Selv om denne type udbrændthed også kan ske på kontoret, foregår langt størstedelen af opgaverne ved hjemmearbejde online. Læg hertil antallet af virtuelle møder og online samarbejder, som remote medarbejderne håndterer dagligt, hvilket forklarer, hvor hurtigt udbrændthed kan opstå.

• nyt design af kontoret

At skabe en permanent hybridmodel sker ikke fra den ene dag til den anden. Dit team skal ikke blot revurdere arbejdsopgaver og vagtplaner, men du skal samtidig gentænke de fysiske rammer på kontoret. Med færre medarbejdere på arbejdspladsen kan du være nødt til at restrukturere kontoret og oprette flere områder, hvor der er mulighed for møder og samarbejde.

Selv om fjernarbejde kan have været en nødvendighed under pandemien, skal arbejdsgivere afgøre, om denne arbejdsmodel stadig er den mest effektive ordning for deres medarbejdere, eller om der er behov for en ændring i den måde, medarbejderne arbejder på.

For at hjælpe dig med at træffe den rigtige beslutning har vi lavet en detaljeret infografik over de tre bedste arbejdsmodeller.

hybrid vs. remote vs. onsite: hvilken arbejdsmodel er bedst for din virksomhed?

hybrid vs. remote vs. onsite: hvilken arbejdsmodel er bedst for din virksomhed?

download vores oversigt

Dette er en opdateret version af en artikel, der oprindeligt blev offentliggjort d. 22. Marts 2022.

om eksperten
Hans Henrik Davidsen
Hans Henrik Davidsen

Hans Henrik Davidsen

national director - randstad danmark

Hans Henrik har indgående kendskab til og mange års erfaring indenfor rekruttering, bemanding og HR-løsninger. Som en del af Randstad Danmarks ledelsesteam er Hans Henrik med til at sætte retningen og konceptualisere visionen for de enkelte forretningsområder.

hold dig opdateret om de seneste nyheder, trends og tendenser om rekruttering og arbejdsmarkedet.

tilmeld