Af Hans Henrik Davidsen, Rekrutteringsdirektør i Randstad
For 10 - 15 år siden kæmpede de stakkels avisbude hver uge med at få presset den tunge søndagsavis med de mange jobopslag ind gennem brevsprækken. Og ofte skulle den tunge avis med de mange tillæg om bolig, job og diverse enten fragtes hele vejen op på femte sal eller ned af den lange, ufremkommelige indkørsel - for dengang var der heller ingen regler om, at postkassen skulle monteres ved havelågen eller lige indenfor i opgangen.
Men så kom jobportalerne og ændrede hele markedet og BUM! - pludselig forsvandt alle stillingsopslagene fra aviserne og røg over på nettet - sammen med alle de jobsøgende og annoncørerne. Selv om man ikke rigtig var begyndt bruge det udtryk dengang, så kan man godt sige, at hele markedet blev disrupted i den forbindelse.
Nu har vi efterhånden vænnet os til at lede efter job på nettet frem for i aviserne, og masser af nye portaler har set dagens lys - ikke mindst specialistportaler beskæftiget inden for områder med særlig stor mangel på arbejdskraft.
I Randstad måler vi sammen med virksomheden Advertsdata løbende antallet af stillingsopslag, og i 2018 var der i alt 15.000 flere stillingsopslag end i 2017. Det er ikke specielt overraskende, for vi har igennem et stykke tid oplevet rekordlav ledighed og et jobmarked fyldt af nye jobshoppere.
Men hov – nu viser tallene for januar 2019 en nedgang i antallet af jobopslag på landets seks førende jobportaler sammenlignet med januar 2018. Faktisk en nedgang på mere end fem procent - fra 12.516 jobopslag i 2018 og til 11.859 jobopslag i 2019. Men heller ikke denne gang handler det om, at jobmarkedet er bremset op, og at virksomhederne er tilbageholdende med at ansætte.
Tværtimod er nedgangen i antallet af jobopslag et tegn på, at markedet for stillingsopslag endnu engang er ved at blive disruptet, forstået på den måde at virksomhederne er begyndt at søge andre veje til de jobsøgende end via de nu traditionelle stillingsopslag på jobportalerne – for her er kandidatfeltet blevet væsentligt reduceret.
Og hvis du slår et stillingsopslag op på en jobportal i et marked med meget få kandidater, så får du ikke adgang til det nødvendige kandidatfelt. Og så er der lige det, at de nye generationer ikke bruger tiden på at surfe rundt på jobportaler. De jobsøgende i dag, og især de unge, er meget mere tilbøjelige til at bruge sociale medier og deres netværk i jobsøgningen.
Det bliver spændende at følge den tendens i fremtiden, og lur mig om ikke også stillingsopslagene på de traditionelle jobportaler meget snart bliver noget, der hører fortiden til.