En ny stor employer branding-undersøgelse foretaget i 26 lande blandt 160.000 ansatte viser, at det ubetinget mest vigtige for en ansat er er en god løn, efterfulgt af sikkerhed og work-life balance. Det der derimod betyder mindst, er de internationale karrieremuligheder, hvor meget entrepreneurship der er forbundet med arbejdet og hvor meget virksomheden gør brug af de seneste teknologier.
»Det overrasker vel næppe nogen, at løn igen i år topper listen. Man kan vel sige, at det er det fundamentale i et ansættelsesforhold. Sikkerhed ligger også højt på listen, og det fortæller jo lidt om, at tryghed i et ansættelsesforhold er væsentligt. Når work-life balance kommer ind som det tredjevigtigste, så tror jeg, at det har noget at gøre med, at vi skal have dagligdagen til at gå op i en højere enhed. Hvis vi havde spurgt isoleret i Danmark, så havde den faktor helt sikkert været vægtet endnu højere. I en familie i dag er såvel far og mor udearbejdende, og netop det gør, at der forventes, at en arbejdsgiver udviser fleksibilitet, for ellers hænger tingene simpelthen ikke sammen,« siger Nima Astanehdost, administrerende direktør i Randstad. Og han påpeger samtidig, at det for nogen sikkert kommer som en overraskelse, hvad der har lavest prioritet blandt de adspurgte
»Det kan nok for nogen virke overraskende, hvor lidt det betyder, om virksomheden kan tilbyde den enkelte medarbejder internationale karrieremuligheder. Men jeg tror igen, det handler om, at mange familier i dag består af to personer, der er på arbejdsmarkedet, og bliver den ene tilbudt et job med internationale karrieremuligheder, så kan det let påvirke den anden. Desuden er vi også mere globale i dag, selv om vi måske ikke har samme rejseaktivitet som tidligere. Man kan sagtens holde virtuelle møder og have en international karriere, selv om man måske ikke rejser særlig hyppigt,« fastslår Nima Astanehdost og påpeger yderligere en faktor, der springer særligt i øjnene, når det handler om, hvad der betyder mindst:
»Jeg finder det overraskende, at man på en fjerdeplads over det, der betyder mindst, finder diversiteten på arbejdsplads. Uanfægtet dette udsagn vil jeg dog godt slå på tromme for, at man til stadighed holder fokus på dette. Undersøgelser viser jo netop, at de bedste resultater opnås, hvor der er størst diversitet i de respektive teams,« fastslår han
Randstad Employer Brand Research er den mest omfattende, uafhængige og dybdegående arbejdsgivermærkeforskning i verden, der identificerer de mest attraktive arbejdsgivere blandt tusindvis af virksomheder. Respondenterne i undersøgelsen udgøres af 160.000 personer (offentligheden i alderen 18-65) på 5,495 virksomheder i 26 lande. Det giver indsigt i perceptioner og drivere til valg af potentielle medarbejdere. Hvorfor foretrækker folk et firma eller en bestemt industri over en anden? Hvad motiverer dem til at blive hos en arbejdsgiver eller begynde at kigge andre steder? Undersøgelsen, der blev udført siden 2000, blev udført af Randstads internationale forskningspartner Kantar TNS. Respondenterne for 2017-undersøgelsen blev spurgt mellem september og december 2016.