At skabe en god arbejdskultur og et godt arbejdsmiljø kan give virksomheder en lang række fordele. Ifølge vores seneste Employer Brand-undersøgelser er det blandt de fem vigtigste grunde til, at folk vælger at arbejde for en virksomhed. Udover at være med til at tiltrække dygtige medarbejdere, det kan også reducere medarbejderomsætning og fravær og samtidig øge produktiviteten.

For at skabe et godt arbejdsmiljø for din virksomhed er det vigtigt at være opmærksom på de vigtigste milepæle, der former medarbejderoplevelsen fra rekrutteringsøjeblikket til afskedigelsen. Nedenfor har vi samlet et par strategier, der kan hjælpe dig med at skabe en positiv og imødekommende atmosfære i din virksomhed.

Illustration af ansøgningsdokument

Forbedr din medarbejderoplevelse ved at kortlægge din medarbejderrejse.

download vores gratis skabelon

sådan skaber du et godt arbejdsmiljø

personliggør rekrutteringsprocessesn

Din rekrutteringsproces afspejler ikke kun din evne til at finde og ansætte kompetente medarbejdere, den siger også meget om din virksomheds overordnede kultur. Dårlige ansættelsesteknikker kan føre til et dårligt arbejdsmiljø. 

Hvert eneste kontaktpunkt i din rekrutteringsproces skal være gennemtænkt og centreret om kandidaten. Derfor er det ofte være en god ide at samarbejde med en rekrutteringsekspert som Randstad, der kan hjælpe med at gøre rekrutteringsindsatsen mere effektiv. Belønningen vil være mennesker, der tror på og støtter den organisation, de arbejder for og ønsker at hjælpe den med at opnå succes.

Ud over at tilføje det menneskelige touch kan disse punkter være med til at skabe en god rekrutteringsoplevelse.

  • sørg for, at jobbeskrivelserne er præcise; ingen har lyst til at spilde tid på uegnede matches.
  • tjek, at din virksomheds karriereside er brugervenlig, opdateret og har brugbare links.
  • sørg for at forventningsafstemme praktiske forhold og nøglekvalifikationer i den indledende proces.
  • hold dine ansøgere informeret om, hvor de befinder sig i processen, enten ved at sende afslag, anmode om flere oplysninger, give besked om forsinkelser i processen eller kontakte dem for at indkalde til en samtale. 
sådan skaber du et godt arbejdsmiljø
sådan skaber du et godt arbejdsmiljø

fokuser på onboarding

Onboarding er en anden vigtig del af medarbejderoplevelsen, da den har til formål at integrere nye medarbejdere i virksomheden. Et vellykket onboarding-program giver medarbejderne en positiv start ved at give dem den viden, træning og støtte, de har brug for til at blive produktive kolleger. 

Faktisk har onboarding vist sig at være et nøgleelement, når det handler om at fastholde og engagere medarbejdere. Statistikker viser, at over to tredjedele af nyansatte medarbejdere, der har oplevet en vellykket onboarding, bliver i virksomheden i tre år. Derudover kan effektiv onboarding øge produktiviteten hos nye medarbejdere med 50 %. 

Strukturerede onboarding-procedurer sikrer, at nye medarbejdere kommer hele vejen rundt, og at alle nye medarbejdere får samme introduktion.

Men du må ikke overse de udfordringer, som hybrid- eller hjemmearbejde kan medføre for din onboardingproces. Vær forberedt på at tilpasse onboardingen efter behov for også at engagere disse medarbejdere.

Hvis du har brug for hjælp til onboarding, kan du overveje at tage kontakt til en specialist i HR-løsninger for at sikre, at du dækker disse vigtige områder:

  • alle nyansatte- skal have udfyldt de nødvendige juridiske og lønrelaterede dokumenter.
  • uddeling af teknisk udstyr og adgangskoder eller adgangsbrikker bør ske hurtigt.
  • oplæring i trinvise perioder kan være med til at sikre, at medarbejderen ikke bliver for overvældet — samtidig ønsker du at engagere dem fra den første dag og undgå, at de stirrer på en blank skærm.
  • at tilbyde en mentor er en god måde at hjælpe den nye medarbejder med at vænne sig til den nye arbejdsplads, forstå, hvordan frokost og pauser håndteres og møde et udvalg af nye kolleger.
  • planlagte møder med en leder eller HR-repræsentant kan garantere, at den nye medarbejder ikke bliver glemt eller udelukket.

invester i læring og udvikling

Medarbejdere ønsker at blive bedre til deres job, positionere sig til forfremmelse eller få tilbudt en anden rolle via omskoling. Ved at tilbyde træningsprogrammer og kurser viser du, at du investerer i dine medarbejdere. 

Medarbejdere med muligheder for vækst og udvikling er mindre stressede over udsigten til at miste deres job på grund af den teknologiske udvikling. Data fra University of Phoenix for The Society for Human Resource Management understøtter dette. Over halvdelen af de adspurgte medarbejdere er bekymrede for, at deres job vil blive erstattet, og 40 % føler, at teknologien kan gøre deres job overflødigt. Den mest opsigtsvækkende statistik er dog, at over 65 % af arbejdstagerne ville blive hos deres nuværende arbejdsgiver, hvis de fik mulighed for at opkvalificere og omskole sig. Det lægger pres på arbejdsgiveren, hvis de ønsker at fastholde værdifulde medarbejdere. 

Derudover viste Randstads 2023 Workmonitor, at job og økonomisk sikkerhed er højt prioriteret blandt 92 % af arbejdstagerne. Selvom medarbejderne føler sig sikre på, at de kan finde et andet job, skaber nedskæringer i arbejdsstyrken og automatiseringen usikkerhed. Ved at tilbyde medarbejderne karrierecoaching sammen med muligheder for opkvalificering og omskoling kan du hjælpe medarbejdere og din virksomhed med at forblive konkurrencedygtige. 

Din organisation har sandsynligvis en række påkrævede trænings- og sikkerhedskurser, nogle hvert år. Selvom disse er nødvendige og gavnlige, bør du skelne mellem disse typer kurser og uddannelses- og udviklingsmuligheder. Det er en vigtig rolle for HR-afdelingen at sørge for, at alle dine medarbejdere forstår, hvilken træning der er tilgængelig, og hvordan de får adgang til den.

vis påskønnelse

Belønninger kan være med til at motivere medarbejderne og lade dem vide, at du værdsætter dem. Belønninger behøver ikke at være monetære, men penge er altid velkomne, især i perioder med inflation. Faktisk håber mange medarbejdere, at deres arbejdsgiver kan tilbyde en eller anden form for justering af leveomkostningerne for at hjælpe med økonomiske bekymringer.

Ud over at sikre en passende lønpakke, kan du overveje følgende ikke-monetære belønninger som eksempler til at støtte et godt arbejdsmiljø:

  • fleksibel planlægning, herunder justering af vagter, afspadsering og arbejdsdage
  • hjemmearbejde eller i en hybridmodel
  • anerkendelse gennem medarbejderkåringer, omtale på møder eller i nyhedsbreve eller personlige anerkendelser
  • diverse personalegoder som parkering på arbejdspladsen, firmagaver og mulighed for at vælge mellem projekter
  • belønninger til hele afdelingen kan i høj grad forbedre moralen og opmuntre til teamwork. Overvej forplejning, sociale aktiviteter og længere pauser.
Illustration af ansøgningsdokument

Find måder at forbedre dine medarbejderes medarbejderoplevelse på ved at kortlægge medarbejderrejsen.

download vores gratis skabelon

stærk ledelse

Alt for ofte forfremmer virksomheder medarbejdere til lederstillinger på et forkert grundlag, såsom anciennitet eller jobpræstation. Desværre betyder det ikke, at man bliver en god leder af salgsafdelingen, bare fordi man er den bedste sælger.

Mange andre aspekter indgår i evnen til at lede mennesker. Ved at bruge analytiske værktøjer til at vurdere færdigheder kan du finde ud af, hvem der passer bedst til en ledig stilling. Tag dig tid til at diskutere arbejdsopgaverne grundigt med hver enkelt kandidat. Nogle gange kan det at lokke med flere penge eller mere prestige føre til en forhastet, og i nogle tilfælde uønsket, accept.

En anden måde at sikre et godt arbejdsmiljø på er at give nye (og gamle) afdelingsledere støtte gennem uddannelse og udvikling. Ledere har brug for et grundigt indblik i og viden om ansættelselovgning. Derudover er konflikthåndtering, beslutningstagning, motivation og organisering alle nødvendige færdigheder for en succesfuld leder, og dem mangler din nyligt forfremmede medarbejder måske.

Hvis du har personale nok, så sørg for en mentorleder, der kan hjælpe med at støtte de nye ledere. Sørg også for, at kommandovejen er klart afgrænset. For eksempel bliver nye teamledere ofte hentet fra nuværende teammedlemmer, hvilket medfører et udfordrende skift fra kollega til chef. Kun ved at yde omfattende støtte kan du hjælpe med at udvikle en positiv arbejdsgiveroplevelse – for lederen og dennes team.

tilbyd fleksibilitet

Et ønske om at nyde livet og arbejdet frem for at nyde livet på trods af arbejdet er ved at brede sig blandt medarbejderne. Derfor skal arbejdsgivere, der ønsker et godt arbejdsmiljø, sikre en optimal balance mellem arbejde og privatliv. Randstads 2023 Workmonitor med afsæt i medarbejdernes syn på arbejdslivet understøtter dette.

  • 94 % mener, at balancen mellem arbejde og privatliv er vigtig.
  • 61 % ville ikke arbejde for en virksomhed med en uhensigtsmæssig work-life balance

En af de måder, hvorpå en organisation kan påvirke balancen mellem arbejde og privatliv, er ved at øge fleksibiliteten i arbejdstider og -steder. Selvom mulighederne for hjemmearbejde ikke er på samme niveau som under pandemien, er de stadig vigtigt for at tiltrække og fastholde medarbejdere. 

Brug dataindsamlingsteknikker til at finde ud af, hvad dine medarbejdere ønsker i forhold til fleksibilitet på arbejdspladsen. At skabe en hybrid arbejdsmodel med tilladte fjernarbejdsdage kan være det eneste, der mangler for at forbedre oplevelsen for mange af dine medarbejdere. Andre foretrækker måske en 4-dages arbejdsuge eller muligheden for at ændre arbejdstiden. 

fokus på medarbejderoplevelsen
fokus på medarbejderoplevelsen

lyt og lær

At foretage ændringer uden at indsamle input kan føre til nedslående resultater. Betragt dine medarbejdere som værdifulde ressourcer, når du skal skabe et godt arbejdsmiljø. Når du foretager undersøgelser og afholder ide-møder, skal du holde øje med tendenser, selv om forslagene varierer meget. For eksempel kan 20 personer have forskellige meninger om at revidere kaffebaren, men fordi alle nævnte emnet, ved du nu, at den nuværende løsning er mangelfuld.

Desuden skal du være klar over, at dine medarbejdere på grund af deres fortrolighed med arbejdsprocesser ofte har en bedre forståelse af, hvordan man forbedrer produktiviteten, end du har. Vær ikke så hurtig til at afvise selv en nyansat medarbejders forslag.

En måde at få fokus over på medarbejderne og væk fra ledelsen er at lade medarbejderne styre mødet. Dit job er at lytte, tage noter og reagere positivt. Selv om nogle ideer måske kræver mere tid eller flere penge, end din virksomhed kan bruge, er der måder, hvorpå du taktfuldt kan adressere dette uden straks at afvise et forslag.

fokus på medarbejderoplevelsen

Husk, at medarbejderoplevelsen er kernen i enhver indsats for at forstå og forbedre det ønskede arbejdsmiljø. Medarbejderoplevelsen omfatter alle interaktioner mellem dine medarbejdere og din organisation, både de positive og de negative.

For at hjælpe dig med at skabe en positiv oplevelse for dine medarbejdere har vi udviklet en skabelon til kortlægning af din medarbejderrejse. Ved at identificere de kritiske berøringspunkter fra rekruttering til fratrædelse vil dette dokument hjælpe dig med at afdække områder, der kan forbedres, og tage din arbejdsplads til nye højder.

Illustration af ansøgningsdokument

Forbedr din medarbejderoplevelse ved at kortlægge din medarbejderrejse.

download vores gratis skabelon
om eksperten
Hans Henrik Davidsen
Hans Henrik Davidsen

Hans Henrik Davidsen

national director - randstad danmark

Hans Henrik har indgående kendskab til og mange års erfaring indenfor rekruttering, bemanding og HR-løsninger. Som en del af Randstad Danmarks ledelsesteam er Hans Henrik med til at sætte retningen og konceptualisere visionen for de enkelte forretningsområder.

hold dig opdateret om de seneste nyheder, trends og tendenser om rekruttering og arbejdsmarkedet.

tilmeld