Lokale nedlukninger, grænselukninger og afbrydelser af produktionen har især kunne mærkes hos logistikvirksomhederne, og virkningerne har bredt sig som ringe i vandet i hele industrien.
For logistiksektoren er der helt sikkert et stort potentiale i det 'nye normale', som COVID-19 har skabt. Undersøgelser viser en stigende efterspørgsel på essentielle varer, og den forventes at stige fra $2.7 milliarder dollars (€2.4 milliarder) i 2020 til $3.2 milliarder dollars i 2021, svarende til 21,1 milliarder danske kroner.
Men for at overleve i det nuværende marked og drage nytte af de nye muligheder, som opstår, skal dine HR-processer være så effektive og pålidelige som muligt.
Her får du fem eksempler på, hvordan et samarbejde med en dedikeret HR-partner kan hjælpe dig med at opnå dine mål og imødekomme dine nuværende udfordringer:
1. Slip for HR-bekymringer internt
Mange små og mellemstore virksomheder (SMV’er) i logistiksektoren har ikke en HR-afdeling. Typisk har én enkelt person ansvaret for HR, samtidig med at vedkommende skal tænke på økonomi, salg, den daglige drift og mange andre processer, der er forbundet med at drive en virksomhed.
Hvis det lyder som den situation, du står i, kan du få stor glæde af at outsource nogle af de mest vanskelige og tidskrævende HR-opgaver til en erfaren partner. Ud over at reducere din arbejdsbyrde og stressniveauet, giver det dig samtidig mere tid til at fokusere på din forretning.
Du er måske bekymret for de omkostninger, der følger med, når du vælger en ekstern HR-leverandør, men faktisk er der mange eksempler på, hvordan denne løsning kan hjælpe dig med at spare penge ved at være endnu mere effektiv.
2. Få mest muligt ud af dine penge
For SMV’er, der er fokuserede på at overleve i branchen, er økonomistyring højeste prioritet.
Når du samarbejder med en dedikeret HR-partner, kan det hurtigt føles som en ekstra udgift, men faktisk kan det hjælpe dig med at spare penge ved at øge effektiviteten på tværs af alle HR-funktionerne.
Ved at optimere dine HR-processer kan du spare penge ved at:
- Reducere omkostninger i forbindelse med overtid, i og med at du er bedre rustet til at øge din medarbejderstab i takt med markedets stigende efterspørgsel.
- Undgå høje opsigelsesrater, idet bedre onboarding og træning af kandidater vil reducere risikoen for, at dine medarbejdere skifter job.
- Minimere tabt arbejdskraft, når nuværende medarbejdere er fraværende eller på ferie.
- Anvende midlertidig arbejdskraft, når du har brug for ekstra hænder i en tidsbegrænset periode, hvilket kan fjerne behovet for dyre fastansættelser.
3. Fleksibilitet
Logistikvirksomheder opererer i en uforudsigelig og foranderlig tid. For at få succes i dette marked skal dine HR- og bemandingsprocesser være fleksible. Du har brug for fleksibiliteten, så du kan imødekomme tendenser på markedet, uanset om du skal skalere op for at imødekomme en pludselig stigning i efterspørgsel eller får behov for nedskalering grundet sæsonudsving eller andre ændringer på markedet.
En fleksibel tilgang til bemanding kan hjælpe dig med at få succes i dette marked. Ved at samarbejde med en specialiseret HR-partner kan du drage fordel af midlertidig arbejdskraft – en del af arbejdsstyrken, der i øjeblikket er i fremgang.
Derudover er der en række fordele at hente ved dedikerede løsninger som f.eks. vagtplanlægningsværktøjer, som kan vise sig at være særligt afgørende i dine travleste perioder.
4. Hurtig levering
I de perioder, hvor du bliver præsenteret for unikke muligheder, er det afgørende, at du er i stand til at reagere hurtigt. Dette er ikke altid nemt, hvis du påtager dig det fulde ansvar for din virksomheds HR-funktion uden hjælp udefra.
Hvis du står over for akut mangel på personale – hvad end det er permanent eller midlertidigt – kan outsourcing af nøgleopgaver såsom at identificere, interviewe og onboarde nye kandidater hjælpe dig med at få de rette medarbejdere ombord, når du har brug for det.
Den støtte, som du får fra en ekstern HR-partner, kan være utrolig værdifuld, når du står i unikke situationer, hvor du f.eks. skal indhente arbejdstilladelser til udenlandsk arbejdskraft eller levere skræddersyet træning og uddannelse til en bestemt rolle – f.eks. til en stilling som chauffør til gaffeltruck.
5. Menneskeligt engagement
Den fysiske afstand, som COVID-19 har gjort nødvendig, har ført til et skift i hjemmearbejde og brugen af teknologi for at bibeholde kontakten mellem managers, ansatte og kolleger.
Mindre virksomheder i logistikbranchen er måske ikke helt komfortable ved dette skift til digitale værktøjer og processer, hvor de i stedet foretrækker face-to-face kontakt, men samtidig er det et vilkår og en ny måde at arbejde sammen på, som bør imødekommes for at engagere medarbejderne bedst muligt.
Hvis du drømmer om at få det maksimale ud af din medarbejderstab, kan det være en god ide at etablere et samarbejde med en ekstern HR-partner.
Vi har udarbejdet en kort guide, hvor du kan læse mere om, hvad Randstad tilbyder, og hvordan vi kan hjælpe dig med at tiltrække og ansætte lager- og logistikmedarbejdere.