Nogle vil mene, at salg i dag stort set omfatter alt. Hvis du skal bede ægtemanden om at tage aftensmad med hjem, hvis du skal have børnene til læse lektier, eller hvis du skal bede en god ven om en tjeneste – det handler alt sammen om, at du sender et budskab til en anden person i håbet om, at vedkommende tager det til sig og agerer derefter. Men alligevel er det sådan, at mange mennesker bedyrer, at de slet ikke er sælgere. Og hvordan spotter man egentlig en god salgsprofil?
"Det handler i høj grad om attitude og personlighed, når man skal spotte en sælger. Nogle personer har det bare mere instinktivt i sig end andre. Selvfølgelig kan man nå rigtig langt med en salgsuddannelse, men det er så at sige noget, der skal bygges op omkring ens personlighed," siger Rune Gjetting, rekrutteringskonsulent hos Randstad og tilføjer:
"Som sælger er det vigtigt, at du trives ved at tale med andre mennesker, og at du ofte handler ubevidst og passioneret, når du skal afsætte et budskab eller et produkt. En god sælger indikerer tydeligt, at modtageren i høj grad vil have gavn af enten budskab eller produktet, der bliver forsøgt afsat."
Salg er vanskeligere i dag
I 2016 har et ord som disruption været på alles læber. Og som alle andre markeder har markedet for salg også været under forandring i de senere år.
"En sælger i dag er ikke det samme, som en sælger var for 10 år siden. Det er ganske anderledes. Hvis du i dag skal sælge et produkt, så kan modtageren i løbet at et splitsekund benchmarke dit produkt og pris op mod andre, hvilket gør, at du skal være klar til at stå på mål for eventuelle spørgsmål – og det stiller naturligvis krav til din argumentationsevne. Endvidere har de sociale medier åbnet en række døre, som gør, at du har mulighed for at påvirke modtageren helt anderledes, end hvad man kunne for 10 år siden," siger Rune Gjetting
Salg et bredt begreb
Rune Gjetting gør dog samtidig opmærksom på, at ordet salg dækker bredt, og at der selvfølgelig er nogle grundlæggende træk for en sælger, men så hører ligheden også op.
"Det afhænger naturligvis af, hvilket produkt man har med at gøre. For noget salg, og det gælder særligt projektsalg, er jo en længerevarende proces og kræver dyb faglig indsigt fra den pågældende sælger. For andre er beslutningsprocesserne væsentlig kortere, men også her kan der være store forskelligheder, som ofte kan være målgruppestyret. Hvis man eksempelvis ønsker at sælge forsikringer til en bestemt målgruppe, kan det være optimalt at finde et match aldersmæssigt – her nytter det ikke at sætte en helt ung og uerfaren sælger ind, for så mister modtageren hurtigt respekt og interesse," siger Rune Gjetting og understreger samtidig, at det kan være svært at generalisere, når det gælder sælgere.
Hvilke grundlæggende karakteristika har en god sælger?
- Vedkommende er passioneret
- Udadvendt og i stand til at tale med alle – på alle niveauer i organisationer
- Er god til at argumentere og overbevise modparten - gerne gennem ubevidste handlinger
- Kan sælge og være lige vellidt af modparten efterfølgende – brænder aldrig sine broer
- Sælger via service, forstået på den måde at man ikke nødvendigvis bare sælger for at sælge, men i lige så høj grad for at kunden skal have nytte af salget.
- Har modet til at kaste sig ud i nye udfordringer.
- Er en god lytter. Hvis du skal sælge, skal du også være i stand til at lytte til den, du forsøger at sælge noget til.