Uanset de bagvedliggende årsager kan en afskedigelse indimellem være en forretningsmæssig nødvendighed. For at få succes med denne nødvendighed er det afgørende at selve opsigelsen også gribes strategisk an. Det kræver god planlægning, stærk kommunikation og tilstedeværelse i teamet og/eller organisationen at skabe et godt forløb og et sundt miljø i en opsigelsesperiode.
En afskedigelse rammer nemlig ikke kun den opsagte medarbejder. Resten af teamet og virksomheden bliver også påvirket af den uro og usikkerhed afskedigelser kan medføre. Derfor er det afgørende, at den opsagte medarbejder fortsat er motiveret til at yde sit bedste, bidrage til fællesskabet og overlevere sine opgaver bedst muligt.
Målet med et outplacement-forløb er at give deltageren en følelse af fremdrift i en ukendt situation. Deltageren skal således hurtigt gøres klar til at søge det nye drømmejob, så opsigelsesperioden forkortes mest muligt for begge parter. Tro på fremtiden kan genetablere motivationen i en svær tid, og det smitter positivt at på omgivelserne.
Iflg. Malene Gude, som er Head of Outplacement og Transition hos Randstad Danmark, skal man derfor se outplacement som en investering på linje med andre motivationsstrategiske tiltag.
”At investere i sine medarbejdere i form af kurser og udvikling er helt naturligt for de fleste danske virksomheder – Når vi omvendt taler om investering i en opsagt medarbejder, bliver der ofte mere stille. Mange tænker, at det er penge ud af vinduet, men en investering i outplacement kan faktisk vise sig at være mindst lige så meget værd, ” fortæller hun.
Den signalværdi, der er i at hjælpe sine medarbejdere godt videre, er iflg. eksperten en god business-case i sig selv. Dertil kommer den direkte økonomiske gevinst, som kan følge, hvis medarbejderen lander et nyt job, og man som virksomhed dermed eventuelt kan afkorte lønningsperioden.
”Ved at tilbyde et outplacement-forløb handler I som virksomhed såvel etisk som økonomisk forsvarligt. Outplacement handler om forandringer – både for den opsagte og jer som virksomhed. I skal begge videre på den bedst mulige måde, og det kan et professionelt outplacement-forløb hjælpe jer med. At tilbyde et outplacement-forløb til en opsagt medarbejder bør ses som et strategisk tiltag på lige fod med beslutningen om selve opsigelsen eller det at tilbyde sine talenter yderligere uddannelse”, uddyber Malene Gude.
At tilbyde et outplacement-forløb til en opsagt medarbejder bør ses som et strategisk tiltag på lige fod med beslutningen om selve opsigelsen eller det at tilbyde sine talenter yderligere uddannelse
Malene fremhæver netop vigtigheden af at se på processen omkring outplacement som en fremadsynet og praksisnær handling i forhold til det faktum, at en medarbejder skal forlade virksomheden af den ene eller anden grund.
”Der er mange følelser i spil, når en medarbejder bliver opsagt, og for os er det rigtig vigtigt, at vi hjælper dem og virksomheden fremad, så vi ikke fastholder folk i en ’nu-situation’, men i stedet hurtigst muligt får medarbejderen til at se muligheder og progression i deres egen udvikling. Det samme gælder for virksomheden, og derfor tilbyder vi i tillæg til outplacement også ydelser, som kan guide og hjælpe virksomheden før, under og efter opsigelsen, ” forklarer hun.
I sidste ende er en opsigelse en ledelsesmæssig beslutning og på samme måde, som man tænker onboarding, når man ansætter en ny kollega, bør enhver leder med respekt for sig selv, sin virksomhed og sine medarbejdere tænke outplacement, når ansættelsesforholdet opsiges, fastslår Malene.
Kontakt os gerne, hvis du ønsker mere information om outplacement-forløb gennem Randstad. Du er også velkommen til at downloade vores outplacement-brochure her.