Ansættelse af midlertidige talenter er en voksende tendens, da førende virksomheder i stigende grad er afhængige af denne arbejdsstyrke, særligt under økonomisk usikkerhed. Virksomhederne ønsker en mere fleksibel investering i kompetencer, men kæmper samtidig med en mangel på specialiserede færdigheder. Dermed bliver konkurrencen om at finde midlertidig arbejdskraft med de rette kompetencer stadig vanskeligere.
Alene i USA er der ca. 76 millioner selvstændige, og det tal forventes at stige i de kommende år. Blandt disse arbejdstagere er midlertidige ansatte blevet en strategisk søjle i fremstillings-, logistik- og bilindustrien samt mange andre industrier verden over.
Virksomheder i enhver del af forsyningskæden kan anvende midlertidig arbejdskraft som en strategisk fordel, men de skal differentiere sig, så deres employer brand fremstår unikt og attraktivt for den midlertidige arbejdsstyrke. Ellers risikerer de at miste topkvalificerede midlertidige talenter til konkurrenter både i og uden for deres egen branche. HR- og driftsledere skal derfor tage sig tid til at forstå disse medarbejderes præferencer, investere i organisatoriske ændringer og opbygge en bæredygtig pipeline af midlertidige talenter for at sikre sig en fordel i markedet.
hvordan vil du tilpasse din rekrutteringsstrategi?
Det er tid til at omskrive din Employee Value Proposition (EVP), så du kan inkorporere præferencerne for midlertidige medarbejdere. Denne artikel viser, hvordan HR- og driftsledere i brancher som f.eks. produktion og logistik kan skille sig ud over for denne gruppe af kompetente personer, der hver især søger en midlertidig stilling.
ny udvikling på markedet for midlertidig arbejdskraft
Økonomisk nedgang, regional ustabilitet og forstyrrelser i forsyningskæderne har tvunget den globale arbejdsstyrke til at omstille sig. Dette har fået mange medarbejdere til at forlade kriseramte virksomheder og industrier, der er i tilbagegang, for at søge nye muligheder og alternative arbejdsformer. Samtidig arbejder virksomheder i vækstsektorer på at forbedre deres metoder til at tiltrække og ansætte nye talenter.
Alligevel er det fortsat en af de største udfordringer i fremstillingsindustrien og beslægtede brancher at identificere og tiltrække de rette talenter, ofte påvirket af medarbejdernes negative opfattelser. I den forbindelse spiller dine HR- og rekrutteringsteams en central rolle i virksomhedens succes, baseret på deres ledernes evne til at tilpasse sig en mere dynamisk global arbejdsstyrke og økonomi.
Dette er især vigtigt for større fremstillings-, logistik- og bilvirksomheder, som har brug for fleksibel arbejdskraft til at håndtere produktionsudsving. Midlertidig arbejdskraft er en yderst effektiv måde at afhjælpe voksende kvalifikationsmangler på, forbedre omkostningerne og hurtigt få adgang til specialister i disse og andre relaterede brancher.
På trods af mangel på arbejdskraft og stigende konkurrence om fleksibel arbejdskraft kan du også drage fordel af denne voksende tendens blandt arbejdstagere – så længe du har deres unikke mål i tankerne, når du udarbejder dit værditilbud for at rekruttere dem.
hvad ønsker de midlertidigt ansatte?
Generelt søger midlertidige medarbejdere de samme personlige fordele, som fastansatte søger i et job. En fornuftig tilgang, der prioriterer de midlertidige medarbejderes trivsel, er derfor afgørende.
Men midlertidigt arbejde er ofte mere end blot et middel til et mål for disse medarbejdere. Der kan være mange karrieremæssige årsager til, at de vælger midlertidige stillinger. Du skal afgøre, hvordan deres motivationer stemmer overens med din virksomheds mål.
For eksempel giver midlertidigt arbejde mulighed for jobkontinuitet, når en person er blevet afskediget. Medarbejdere kan få praktisk erfaring med nye digitale værktøjer i takt med, at producenter og lignende virksomheder transformeres digitalt. Man kan i stigende grad sammenligne de midlertidige stillinger med lærlingeuddannelser.
Du bør starte med at vurdere den indvirkning, som din EVP (Employee Value Proposition) kan have på de vikarer, freelancere og projektansatte, der overvejer at arbejde i din virksomhed. Som alle andre arbejdstagere ønsker midlertidigt ansatte at føle sig værdsat og føle, at de er en del af teamet, selv om deres roller på papiret er anderledes end de fastansattes.
I fremstillingssektoren skifter løsarbejdere ofte job, når de kun får tilbudt en lille lønforhøjelse. Men en højere timeløn er nogle gange ikke den mest attraktive "fordel" for vikaransatte. Uddannelsesmuligheder, work-life balance og selv et behageligt arbejdsmiljø er attraktivt, men dette er ikke altid tilgængeligt for arbejdstagere med en midlertidig stilling. Dermed kan disse ting have en særlig stærk tiltrækningskraft på disse kandidater.
styrk din EVP med det, der betyder mest for midlertidigt ansatte
Du bør derfor identificere, hvad der er mest værdifuldt for de midlertidigt ansatte i de stillinger, hvor du har brug for dem. Start med at stille vigtige spørgsmål om disse medarbejdere, f.eks:
- Er de "fordele", som vi tilbyder, attraktive for midlertidigt ansatte i vores branche?
- Hvad er ønskværdigt: konkurrencedygtig løn, karriereudvikling eller mulighed for fast arbejde?
- Når vi rekrutterer, hvilken indvirkning har vores virksomhedsmission på vores "brand" for midlertidigt ansatte?
- Hvordan kan vi forbedre vores "brand" og udvikle vores egen gruppe af midlertidig arbejdskraft?
Summa summarum: Hvis vikarer, freelancere og projektansatte er en vigtig del af din virksomhed, bør du ikke kun betragte dem som midlertidig arbejdskraft. Det kan hjælpe at indføre en stærkere EVP for midlertidigt ansatte og udvikle en mere nuanceret tilgang til rekruttering.
5 ting, du kan gøre for at tiltrække midlertidige talenter
Lad os se nærmere på de vigtigste faktorer for at tiltrække midlertidig arbejdskraft. Vi vil undersøge, hvordan disse faktorer påvirker din EVP, og hvad du kan gøre for at gøre noget ved det. Med tiden kan du opbygge en mere modstandsdygtig model til rekruttering af midlertidig arbejdskraft – også når individuelle vikarer, freelancere og projektansatte kommer til og forlader din arbejdsstyrke.
1. giv mulighed for karriereudvikling
Konkurrencedygtige lønninger er den mest direkte karrierefordel, du kan tilbyde midlertidigt ansatte. Men lønnen er ikke den eneste konkurrencefaktor på dette område. Muligheder for udvikling af færdigheder og avancement inden for vedkommendes område, kan få kompetente medarbejdere til at vælge din virksomhed fremfor for dine konkurrenters.
For eksempel giver populære uddannelsesprogrammer som udgangspunkt ikke branchespecifikke kompetencer. Dette gælder især inden for fremstillings-, logistik- og bilindustrien, hvor der kræves specialiserede færdigheder. Din virksomhed kan både forberede medarbejderne på de roller, som du ansætter dem til, og give dem praktisk erfaring, som vil hjælpe dem med at opbygge deres karriere på lang sigt.
Når disse og andre industrier gennemgår en transformation—med for eksempel digitalisering—er det afgørende at opkvalificere og omskole dine faste medarbejdere. Relateret træning kan blive mere end blot en investering i dine interne teams. Ved at tilbyde disse muligheder til midlertidige medarbejdere opfylder du både dine interne behov og skaber samtidig et mere attraktivt brand for midlertidig arbejdskraft.
2. tilbyd fleksible arbejdstider
Allerede nu ønsker 41 % af de adspurgte i Randstad Workmonitor-undersøgelse fra 2024 fleksible arbejdstider for at skabe balance mellem arbejde og privatliv, og 37 % hævder, at de ville overveje at sige op, hvis de blev bedt om at bruge mere tid på kontoret. Medarbejdere, som har små børn eller tager sig af andre familimedlemmer, som er i gang med en videregående uddannelse, eller som har flere jobs, kan alle drage fordel af øget fleksibilitet på arbejdspladsen.
3. prioriter sundhed og velvære
Det er almindeligt, at virksomheder tilbyder sundhedsordninger til fastansatte medarbejdere, men ikke til midlertidigt ansatte. Men en nylig Deloitte-undersøgelse viser, at 60 % af medarbejderne ville overveje at skifte job for at få bedre støtte til forbundet med sundhed og velvære, hvilket understreger behovet for omfattende sundhedsprogrammer også for løst ansatte.
Da midlertidigt tilknyttede medarbejdere ofte udtrykte utilfredshed over manglende adgang til de samme fordele som fuldtidsansatte, reagerede Google ved at kræve, at deres HR-partnere skulle tilbyde sundhedsordninger og andre fordele til midlertidige medarbejdere. Ifølge SHRM var manglende adgang til disse fordele en af de største bekymringer blandt gig-arbejdere. Ved at tilbyde sundhedsfremmende tiltag for alle medarbejdere kan du derfor adskille dig fra konkurrenterne.
4. imødekom familiens behov
Ligesom fastansatte er løst ansatte ægtefæller, forældre og omsorgspersoner med unikke familiebehov. Derfor kan det være en overbevisende employee value proposition at have en familievenlig tilgang.
At tilbyde større fleksibilitet på arbejdspladsen—f.eks. ved at justere arbejdstiderne eller tillade medarbejdere at besvare deres mobiltelefoner under arbejdet—kan hjælpe. Ved at opbygge en bredere kultur af forståelse i din virksomhed kan du promovere disse fordele over for midlertidigt ansatte.
5. skab et behageligt arbejdsmiljø
Randstads employer brand undersøgelse viser er et behageligt arbejdsmiljø en vigtig motivationsfaktor for mange medarbejdere, og at kvinder værdsætter det mere end mænd. Desuden lægger ældre generationer større vægt på denne faktor end yngre. Arbejdsgiverne med fordel fremme dette aspekt sammen med de andre fordele, som de tilbyder midlertidigt ansatte.
Dette er en opdateret version af en artikel, der oprindeligt blev udgivet den 16. februar 2023.