Når man indkalder en kandidat til samtale, er det væsentligt, at man ser vedkommende som en medspiller og ikke en modspiller - derfor er det ikke mindst afgørende, at man rammesætter samtalen forinden, og dermed giver kandidaten det mest gunstige udgangspunkt for jobsamtalen, råder Tine Ryg Cebrian, HR Direktør i Randstad.



"Som rekrutteringsbureau eller som virksomhed, der har indkaldt en kandidat til en jobsamtale, er det vigtigt, at man hver eneste gang forbereder sig til det yderste - der er ikke noget, der hedder -”det tager vi på rutinen”. Det er simpelthen ”no go”, for det er ikke fair overfor nogen af parterne og slet ikke overfor kandidaten, der med stor sandsynlighed udviser nervøsitet, og ikke mindst selv har gjort en masse hjemmearbejde", fastslår Tine Ryg Cebrian. Og hun tilføjer:



"Gennem min karriere har jeg stødt på jobinterviewere, der ikke har været ordentlig forberedt eller i nogle tilfælde udfordrer kandidaten på en uhensigtsmæssig måde, så denne føler at jobintervieweren er en modspiller, som de skal forbi, og det er ikke konstruktivt overhovedet. Kandidaten, der er kaldt til jobinterview, skal gerne have fornemmelsen af at spille på samme hold som interviewer, med det mål at vedkommende ender med et jobtilbud." 

Det hele starter før kandidaten møder

Det er væsentligt at have for øje, at et jobinterview starter på det tidspunkt, hvor kandidaten bliver kaldt til samtale. Her er det banen skal kridtes op – herunder der at man skal give kandidaten det bedste afsæt, påpeger HR Direktøren.



"Når en kandidat bliver kaldt til første jobsamtale, opstår der gerne en række spørgsmål. Hvordan skal samtalen foregå? Hvad skal jeg tage på af tøj? Hvem skal deltage? Og ikke mindst hvordan kan man forberede sig bedst muligt? Og det er allerede her, at jobintervieweren har en vigtig opgave", siger Tine Ryg Cebrian. Og hun råder til, at man på forhånd sætter rammerne for samtalen.

"Der en nogle almene informationer, som du med rette skal give kandidaten forud for en jobsamtale. Så som dresscode? Hvem de skal møde? Og så videre. Men når det kommer til, hvordan kandidaten skal forberede sig, kan det også være nyttigt at fortælle lidt om, hvad I forventer, inden jobsamtalen", råder hun og uddyber:



"Ved at sætte rammerne for jobsamtalen på forhånd og bede kandidaten om at tænke over nogle konkrete eksempler, som kan vise, hvordan de agerer i forhold til områder, som I gerne vil vide mere om, kan I bedre komme i dybden med disse områder til selve samtalen. På den måde giver I kandidaten mulighed for at forberede sig godt til samtalen, og ikke mindst sikrer I jer, at I får det bedst mulige udgangspunkt", fastslår hun.

2. interview

I forbindelse med en mulig ansættelse er det ofte tilfældet at kandidaten bliver indkaldt til endnu en jobsamtale, og her er det endnu en gang væsentligt, at jobintervieweren forklarer hvorfor vedkommende er gået videre i processen, hvilket match jobintervieweren indtil videre har set, hvor mange der er tilbage i anden runde, og ikke mindst hvad skal I tale om til anden samtale - herunder hvem kandidaten skal møde – særligt hvem kandidaten skal møde, og hvorfor er en væsentlig parameter i forhold til anden samtale.



"Når vi i dag eksempelvis rekrutterer specialister til vores teams, er det naturligvis specialisterne, der har stafetten, men når det så er sagt, er det lige så væsentligt, at specialisten også allierer sig med en generalist, for denne er helt sikkert i stand til at se kandidaten fra en anden og måske mindre faglig vinkel, hvilket er væsentligt for at opnå det rette match – særligt når det gælder i forhold til de personlige kompetencer", fastslår hun.

Alle skal have en god oplevelse

Tine Ryg Cebrian understreger, at uanset udfaldet er målsætningen, at de involverede står tilbage med en positiv oplevelse.



"Det er naturligvis vanskeligt i en jobproces, at alle står tilbage som vindere – der er jo til slut alt andet lige kun én der står tilbage med jobbet på hånden. Men så er der alle dem, der også har ydet en indsats, og som nu skal have et afslag. Selvom de ikke står tilbage med jobbet, er det yderst vigtigt, at de får en god og professionel tilbagemelding på, hvorfor det ikke blev dem. Man skal ikke glemme, at de har brugt masser af energi og ressourcer på processen og naturligvis også har krav på, at det bliver en god oplevelse", fastslår hun.