I vores Workmonitor-undersøgelse har vi spurgt de danske lønmodtagere, om de mener, at deres virksomhed har en digital strategi, og om der overhovedet er behov for en sådan. 82 procent mener, at der er brug for en digital strategi, mens 41 procent siger, at de ikke har en i virksomheden.
Anne Tingleff er forretningsudviklingschef i Randstad, og for hende er der ingen tvivl om, at en virksomhed skal have en digital strategi til at understøtte virksomhedens overordnede strategi.
Jeg mener, at hvis en virksomhed ikke har en digital strategi, så er de ikke særlig godt gearede til fremtidige udfordringer. I takt med at vi bliver mere digitale og agerer herefter, bliver vi også bedre til at fokusere vores indsatsområder, hvilket er et kæmpe aktiv særligt for et område som marketing. Med det rigtige datagrundlag, som kan findes i dag, er man i langt højere grad i stand til at målrette forskellige kampagner og efterfølgende evaluere herpå.
Dennis Narvedsen, Head of Owned Media hos IProspect, er en af dem, der arbejder aktivt med udarbejdelsen af digitale strategier og eksekveringsplaner for virksomheder, og han ser tydeligt, at der er kommet en skærpet interesse for det område.
»Der er helt klart blevet øget fokus på dette område. Virksomhederne har fået øjnene op for, at de på baggrund af data i dag langt bedre er i stand til at målrette kampagner og ikke mindst efterfølgende måle på indsatsområderne,« forklarer han. Og han understreger samtidig, at det ikke kun er noget som tilhører marketing - men også de øvrige medarbejdere i organisationen.
»De fleste af os er i mere eller mindre omfang i berøring med de sociale medier hver dag. Og mange kommenterer eller reagerer ofte på opslag, der vedrører ens branche eller arbejde, og netop det gør at alle i langt højere grad bør være en del af processen.«
Hvis Dennis Narvedsen skal fremhæve nogle, der gør det særlig godt digitalt, så sondrer han mellem BtC-markedet og BtB-markedet.
»Når det gælder BtC, så er det marked langt foran BtB-markedet, men jeg tror kun, det er et spørgsmål om tid, inden det ændrer sig. Hvis jeg skal pege på nogen, der er virkeligt stærke på de sociale medier, så vil jeg sige forsikringsselskabet Tryg, som har en god og tæt dialog med deres kunder. Derudover synes jeg også, at en detailkæde som Elgiganten gør det godt – særligt når det gælder brugen af data og tekniske platforme. Og også en virksomhed som Coloplast. Det er svært at pege på nogen, der gør det dårligt, for der er nogen der slet ikke er startet op endnu, men hvis man skal pege på en branche, der halter efter, kan man sige sevicefagene - herunder advokathusene,« fortæller Dennis Narvedsen.
En digital strategi bør indeholde følgende:
- Tag afsæt i den overordnede forretningsstrategi og virksomhedens værdigrundlag
- Hvad er udgangspunktet, og hvad er det, man gerne vil opnå - herunder målsætning (Det er dog en forudsætning at din virksomhed har det rigtige datagrundlag at træffe beslutinger ud fra)
- Definer milepæle til, hvordan du når målet
- Hvem skal involveres?
- Hvad er succeskriterierne?
- Eksekveringsplan – denne omfatter blandt andet, tids/handlingsplan, hvilke segmenter og målgrupper, skal vi ramme, hvilke medier, hvad er tonen, hvordan og hvor hyppigt skal vi engagere os og hvorhenne?