find info om jobbet som kundeservicemedarbejder.
Drømmer du om at servicere kunder, hjælpe dem godt videre og give dem en god oplevelse, når de har brug for hjælp? Kan man mærke dit smil over telefonen, og brænder du for altid at yde professionel og brugbar rådgivning og give kunden den bedste oplevelse uanset, hvad de har brug for. Så er du heldig, for der er stor efterspørgsel efter dygtige kundeservicemedarbejdere.
På denne side har vi samlet en masse brugbar information om jobbet som kundeservicemedarbejder.
ledige jobshvad laver en kundeservicemedarbejder?
En kundeservicemedarbejder er en medarbejder, der har kontakt med kunder på vegne af en virksomhed. Som kundeservicemedarbejder behandler du indgående e-mails, registrerer klager, besvarer kundespørgsmål og informerer og rådgiver om de produkter eller tjenester, som virksomheden tilbyder.
Som kundeservicemedarbejder har du mulighed for at arbejde for mange forskellige organisationer. Skal du arbejde for det offentlige, i sundhedssektoren eller i en stor virksomhed? Mulighederne er mange!
Som kundeservicemedarbejder er du i kontakt med kunder hele dagen, som regel for at besvare deres spørgsmål eller behandle deres klager. Din arbejdsdag vil oftest ske bag skærmen og på telefonen.
Du er som kundeservicemedarbejder virksomhedens ansigt udadtil, og som kundesupporter har du en god fornemmelse for, hvad kunden har brug for, og du ved, hvordan du kan hjælpe ham eller hende hurtigt og effektivt. Din måde at håndtere kundernes henvendelser på er afgørende for, hvordan de opfatter virksomheden. Du er altså en altafgørende del af din virksomheds succes.
job som kundeservicemedarbejder?
Hos Randstad har vi mange kunder, som har brug for dygtige kundeservicemedarbejdere. Registér dig i vores database og øg dine jobmuligheder.
opret profilhvad tjener en kundeservicemedarbejder?
Som kundeservicemedarbejder kan din løn variere meget fra virksomhed til virksomhed. Der er ikke en decideret mindsteløn for en kundeservicemedarbejder i Danmark. Som udgangspunkt er din løn en individuel forhandling mellem dig og din arbejdsgiver, men der vil ofte være et fælles lønniveau i en kundeserviceafdeling. Hertil kan komme evt. performance bonus, teambonus eller anden form for resultatbaserede tillæg.
Som kundeservicemedarbejder kan din løn også afhænge af dine arbejdstider. Arbejde efter klokken 18 om aftenen og arbejde i weekenden og på helligdage vil ofte aflønnes med et ekstra tillæg.
Langt de fleste kundeservicemedarbejdere vil være omfattet af en overenskomst for kontorarbejde. Det kan f.eks. være Funktionæroverenskomsten for Handel, Viden og Service mellem Dansk Erhverv Arbejdsgiver og HK Privat og HK HANDEL. Arbejder du som kundeservicemedarbejder hos Randstad, vil dit vikariat være omfattet af denne overenskomst.
Det betyder blandt andet, at du udover din grundløn optjener 7 % til en fritvalgsopsparring, som du selv råder over. Hertil kommer arbejdsmarkedspension på typisk 12 % af din løn, hvoraf 8% er arbejdsgiverbetalt, og 4% er egenbetaling.
Du vil naturligvis også modtage feriepenge på 12,50% og i de fleste overenskomster, som dækker kundeservicemedarbejdere, vil du også optjene retten til afholdelse af feriefridage.
hvem er dine kollegaer?
Som kundeservicemedarbejder arbejder du ikke kun sammen med andre kundeservicemedarbejdere. Du har også en tæt kontakt til salgsafdelingen og andre dele af administrationen, f.eks. kontorassistenter, administrative medarbejdere og sælgere.
find dine næste kollegaer herarbejdet som kundeservicemedarbejder
arbejdsopgaver og ansvar
Som kundeservicemedarbejder er din vigtigste opgave at hjælpe og servicere kunderne, så de får den bedst mulige oplevelse hver gang. Men hvad er dine opgaver helt præcist, og hvordan ser din arbejdsdag som kundeservicemedarbejder ud?
Skal du arbejde som kundeservicemedarbejder? Så vil du have travlt hele dagen med opgaver, der skal gøre det så nemt som muligt for kunden. Som kundeservicemedarbejder skal du besvare spørgsmål fra kunderne, behandle eventuelle klager og løse eventuelle problemer for dem.
rådgivning om virksomhedens produkter
Står en kunde med spørgsmål til et af de produkter eller ydelser, som din virksomhed tilbyder, så vil de oftest rette henvendelse til virksomhedens kundesupport. Derfor vil du du hurtigt komme til at forstå forretningens produkter. Der vil selvfølgelig kunne opstå situationer, hvor du ikke lige har svaret på stående fod, men så ved du, hvor du kan finde informationen til kunden. Du har et svar på alt lige fra spørgsmålet om, hvordan kunden ændrer sine kontaktoplysninger til mere. komplicerede problemer som f.eks. tekniske udfordringer med selve produktet.
besvarelse af skriftlige henvendelser
Kunderne har ofte mulighed for at kontakte virksomheds kundeservice via flere forskellige kanaler. Nogle kunder kan bedst lide at sende en skriftlig besked, når de har brug for hjælp. Som kundeservicemedarbejder holder du øje med indkomne beskeder hele dagen, så du kan besvare indkomne henvendelser med det samme, hvis det er nødvendigt.
besvare telefonopkald
Du har uden tvivl selv ringet til en virksomheds kundeservice-afdeling på et tidspunkt med et spørgsmål eller en klage, så du ved, hvor vigtig personen i den anden ende er. Når en person ringer til en virksomhed, ønsker vedkommende at føle sig velkommen, blive hørt og få den rette hjælp - Uanset årsagen til opkaldet. Hvis du gør dit arbejde godt, sørger du for, at din virksomhed får en ekstra kunde eller beholder en.
håndtering af klager
Selvom det aldrig er sjovt at modtage en klage, er det vigtigt, at du som kundeservicemedarbejder modtager henvendelser om klager på en professionel og positiv måde. Nogle gange kan du komme til at lægge øre til sure kunder, som ikke altid taler pænt til dig, men du skal alligevel sørge for at hjælpe dem bedst muligt - og forhåbentlig få vendt den negative henvendelse til noget positivt ved at hjælpe kunden godt videre.
din arbejdsplads
De fleste kundeservicemedarbejdere arbejder på et kontor, men der findes også kundeservicejobs, som du kan udføre hjemmefra. Og du kan arbejde for mange forskellige organisationer.
find din arbejsplads heruddannelse og kvalifikationer
For at blive kundeservicemedarbejder behøver du normalt ikke en specifik uddannelse.
Til gengæld er det vigtigt, at du har gode kommunikative evner både på skrift og i tale, er serviceminded og god til at tænke i løsninger.
Det er også vigtigt, at du kan anvende visse computersystemer og programmer, f.eks. Microsoft Excel og CRM-systemer (Customer Relationship Management) som Salesforce, Microsoft Dynamics og Scope. Dette vil dog være noget, du vil blive oplært i og det vigtigste er, at du brænder for den gode kundeserviceoplevelse, for det kan mærkes i den anden ende!
kvaliteter og kompetencer for kundeservicemedarbejdere
Vil du gerne være kundeservicemedarbejder? Så er det vigtigt, at du kan repræsentere virksomheden på en positiv måde, da du er med til at vise organisationens ansigt udadtil. Det betyder, at du skal kunne kommunikere klart og roligt og være stærk både mundtligt og skriftligt. Følgende kompetencer og færdighed er vigtige for den gode kundeservicemedarbejder:
- empati: Du tænker ikke ud fra dit eget perspektiv, men ud fra kundens perspektiv. Du er tålmodig og giver plads til kunden, så de føler sig forstået og lægger røret på med en god fornemmelse. Din empati er med til at øge kundetilfredsheden.
- kommunikationsevner: Du bevarer dig rolig i vanskelige situationer og taler pænt, klart og tydeligt. Det gør dig i stand til at levere det rette budskab og få kunden til at føle sig tryg.
- løsningsorienteret: Får du et vanskeligt spørgsmål, så er det ikke et problem. Du tænker ikke i problemer, men i løsninger. Du er altid serviceorienteret, og du har sans for, hvor du kan hente de nødvendige informationer, hvis du ikke kan svare på spørgsmålet.
- digitale færdigheder: Da en stor del af dit arbejde foregår online, er det vigtigt, at du har lidt flair for IT og har nemt ved at lære nye systemer at kende.
har du brug for erfaring som kundeservicemedarbejder?
Erfaring er ikke en nødvendighed for at starte som kundeservicemedarbejder, men ligesom det er tilfældet i mange andre job, er det som udgangspunkt også en fordel som kundeservicemedarbejder. Du vil dog blive sat ind i de forskellige arbejdsgange, der er i virksomheden, og du vil efterhånden opbygge en solid erfaring, som du kan trække på hver dag. Har du allerede erfaring som kundeservicemedarbejder, har du gode muligheder for at udvikle dig og få mere ansvar i kundeserviceafdelingen. Du kan f.eks. blive teamleder, afdelingsleder eller ansvarlig for bestemte områder af virksomhedens kundeservice.
vikariat eller fast stilling?
Start din karriere hos Randstad. Et vikariat fører ofte til en fast stilling, og mulighederne er mange.
ledige stillingerfordele ved at arbejde som kundeservicemedarbejder hos Randstad
Når du arbejder gennem Randstad, har du en række fordele.
For eksempel:
- er dit vikariat altid omfattet af en kollektiv overenskomst. Det vil sige, at ansættelse og aflønning sker i henhold til gældende overenskomst. Dette gælder for alle rettigheder såsom pension, feriefridage, opsigelse m.m.
- kan du altid kontakte din kontaktperson hos Randstad, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
- får du mulighed for at afprøve jobbet som kundeservicemedarbejder i et vikariat hos flere forskellige virksomheder. Hvis jobbet som kundeservicemedarbejder er noget for dig, er der ofte gode muligheder for en fastansættelse hos en af vores kunder. Alternativt kan vi hjælpe dig med andre spændende jobmuligheder efter endt vikariat.
Find dit næste job via Randstad
Upload dit CV i vores database og lad os hjælpe dig med at finde dit næste job.
Se alle vores ledige stillinger her.
bliv en del af en god arbejdsplads
Jobmulighederne som kundeservicemedarbejder er gode, og der findes mange spændende virksomheder, som har brug for din arbejdskraft netop nu.
find dit næste jobofte stillede spørgsmål
ofte stillede spørgsmål om jobbet som kundeservicemedarbejder
-
hvad laver en kundeservicemedarbejder?
Som kundeservicemedarbejder er du i kontakt med kunder hele dagen, som regel for at besvare deres spørgsmål eller behandle deres klager via telefon eller skriftlige henvendelser fra kontaktformularer eller e-mails.
Du er som kundeservicemedarbejder virksomhedens ansigt udadtil og som kundesupporter har du en god fornemmelse for, hvad kunden har brug for, og du ved, hvordan du kan hjælpe ham eller hende hurtigt og effektivt. Din måde at håndtere kunderne på er afgørende for, om de vender tilbage til din virksomhed. Derfor er du en altafgørende del af virksomhedens succes.
Du behandler indgående e-mails, registrerer klager, besvarer kundespørgsmål og informerer/rådgiver om de produkter eller tjenester, som virksomheden tilbyder.
-
hvad er lønnen som kundeservicemedarbejder?
Hvor meget du tjener som kundeservicemedarbejder afhænger af forskellige faktorer. Job i kundesupport kan være for studerende, erfarne personer, personer med specialiseret viden, samt folk der er helt nye i feltet og vil prøve kræfter med servicering af kunder. Lønnen vil derfor oftest være efter dine kvalifikationer.
-
hvilke kompetencer og kvaliteter er vigtige som kundeservicemedarbejder?
Som kundeservicemedarbejder er du et af virksomhedens vigtigste kontaktpunkter. Den oplevelse, du giver kunden, og hvor godt du hjælper vedkommende, er afgørende for virksomhedens omdømme, og for om kunden ønsker at købe et produkt eller en ydelse hos din virksomhed igen på et senere tidspunkt.
Som kundeservicemedarbejder skal du derfor være god til at lytte, kunne kommunikere klart og tydeligt, være løsningsorienteret og kunne lide at tale i telefon og besvare skriftlige henvendelser.
Erfaring med kundeservice er derfor godt på dit CV! Det betyder, at du:
- er en god lytter
- er god til at forklare og overbevise
- er løsningsorienteret
- kan tilpasse dig situationen og udføre flere opgaver på samme tid
- har empati
-
hvordan ser fremtidens kundeservice ud?
Som følge af digitaliseringen er efterspørgslen efter medarbejdere i kundeservice kun steget. Der vil altid være behov for folk, der kan hjælpe kunderne. I dag foregår det ikke længere kun via telefon, men også gennem e-mail, chat, på sociale medier og via andre digitale kanaler.
Mange virksomheder bruger robotter til at håndtere meget simple spørgsmål. På den måde får du mere tid til at besvare mere komplekse spørgsmål, hvilket gør dit arbejde ekstra udfordrende. Selvom den teknologiske udvikling gør det muligt at hjælpe kunderne til langt hen ad vejen at finde svare på deres spørgsmål så vil der altid være brug mennesker i den anden der kan håndtere mere komplekse problemstillinger.
Er du klar på nye udfordringer, så se vores ledige stillinger her.
-
hvordan søger jeg et job som kundeservicemedarbejder?
Ønsker du et job som kundeservicemedarbejder, kan du med fordel søge i vores jobbank efter ledige stillinger i dit område. Finder du et job, som er relevant for dig, kan du sende din ansøgning via linket i annoncen.
Du kan også med fordel uploade dit CV i Randstads kandidatdatabase. På den måde kan vi nemt finde dig, når vi får job ind fra vores kunder, som matcher dine kompetencer.
Har du brug for hjælp til dit CV eller din ansøgning? Se vores jobtips og karriereråd her!
Held og lykke med jobsøgningen!