hvem er du?
Læs, hvad vi gør for dig i specifikke situationer for at sikre dit privatliv.
dit privatliv er vigtigt for os
Denne meddelelse om databeskyttelse gælder for behandlingen af de personoplysninger, som vi indsamler, når du besøger vores hjemmeside, bruger vores mobilapp, når vi leverer vores tjenesteydelser til dig, og i behandlingen af personoplysninger for personer, der arbejder for virksomheder, som vi driver (eller har til hensigt at drive) forretning med.
Dit privatliv og sikkerheden af dine personoplysninger er vigtig for Randstad Danmark og resten af Randstad-koncernens selskaber. Vi er ansvarlige for at sikre, at alle personoplysninger, der overdrages til os, behandles i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.
Denne privatlivspolitik forklarer, hvem vi er, til hvilke formål vi kan bruge dine personlige data, hvordan vi håndterer dem, hvem vi kan videregive dem til, hvor de kan overføres til eller tilgås fra, og hvad dine rettigheder er.
-
om randstad danmark
Randstad A/S, (CVR-nummer 25 05 05 41) med kontor på Vester Farimagsgade 7, 2, 1606 København V, (i denne meddelelse benævnt: "vi","os" eller "Randstad"), behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med denne privatlivspolitik (sådanne personoplysninger betegnes også "persondata").
Medmindre andet er angivet nedenfor, er Randstad Danmark dataansvarlig for personoplysningerne ("dataansvarlig" i henhold til gældende databeskyttelseslovgivning).
Med henblik på effektiv drift, administration og ledelse af vores virksomhed kan Randstad Group Companies i visse tilfælde i fællesskab definere formålene med og midlerne til behandling af personoplysninger (fælles dataansvarlige). Eksempler på behandlingsaktiviteter, hvor selskaber i Randstad-koncernen behandler personoplysninger i fællesskab, er dem, der er relateret til administration af vores procedure for indberetning af forseelser og kontrol af sanktioner, som vi udfører i fællesskab med Randstad N.V. Kontakt os venligst (se afsnittet "Kontakt os" nedenfor), hvis du vil vide mere om disse fælles kontrollerede behandlingsaktiviteter eller ønsker at modtage et resumé af de fælles dataansvarliges roller og ansvar og/eller udøve dine databeskyttelsesrettigheder vedrørende enhver fælles kontrolleret behandling af dine personoplysninger.
-
HR-teknologier
Vores brug af innovative HR-teknologier til kandidatmatchning og ydelser
Vores ultimative mål er at støtte mennesker og organisationer i at realisere deres sande potentiale. Vi mener, at den bedste måde at nå det mål på er ved at kombinere vores passion for mennesker med styrken i nutidens HR-teknologier. Med HR-teknologier mener vi teknologier, der hjælper os med at digitalisere og forbedre en række rekrutteringsrelaterede processer.
Som en del af den større rekrutteringsproces giver HR-teknologier os mulighed for at forbinde kandidater hurtigere med vores konsulenter. Det betyder igen, at vores konsulenter bedre kan hjælpe kandidaterne med at finde job og hurtigere kan levere de rigtige kandidater til vores kunder. HR-teknologier gør det også muligt for vores konsulenter at finde kandidater, ikke kun baseret på de job, de er kvalificerede til, men også baseret på de job, de er interesserede i.
Forbedring af kundeoplevelsen
HR-teknologier hjælper os med at søge i et bredere og mere forskelligartet sæt af kandidater, så vi bliver endnu bedre til at finde de bedste talenter med de mest relevante færdigheder for vores kunder. Takket være disse teknologier kan vores konsulenter fokusere på de opgaver, der kræver menneskelige egenskaber, som teknologien ikke kan efterligne: kreativitet og følelser.
Web-beacons (pixel tag)
Vores e-mails kan indeholde en enkelt, kampagne-unik "web beacon pixel", der fortæller os, om vores e-mails er åbnet og verificerer eventuelle klik på links eller reklamer i e-mailen. Vi kan bruge disse oplysninger til at afgøre, hvilke af vores e-mails der er mest interessante for brugerne, til at spørge, om brugere, der ikke åbner vores e-mails, ønsker at fortsætte med at modtage dem, og til at informere vores annoncører om, hvor mange brugere der har klikket på deres reklamer. Pixlen vil blive slettet, når du sletter e-mailen. Hvis du ikke ønsker, at pixlen skal downloades til din enhed, skal du vælge at modtage e-mails fra os i almindelig tekst i stedet for HTML.
Ansvarlig brug af HR-teknologier
Randstad er forpligtet til etisk og ansvarlig brug af innovative HR-teknologier (du kan læse vores AI-principper her). Randstad bruger ikke disse teknologier som en erstatning for mennesker eller menneskelig interaktion i processerne. I stedet er vores brug af HR-teknologier beregnet til at gøre interaktioner med kunder og kandidater mere personlige, relevante og meningsfulde.
Vi bestræber os på at involvere mennesker, når vi træffer beslutninger, der har væsentlig indflydelse på dig. Hvis vi i undtagelsestilfælde skulle træffe sådanne beslutninger baseret på en fuldautomatisk proces (dvs. uden inddragelse af mennesker), vil vi kun gøre det, hvor det er tilladt ved lov og efter at have underrettet dig.
For at sikre, at alle kandidater bliver behandlet retfærdigt, tager vi skridt til at undgå bias, når vi bruger HR-teknologier. For eksempel:
- Vi tester regelmæssigt det output, der skabes af disse teknologier, for at identificere potentiel unfair bias.
- Vi indhenter regelmæssigt ekspertrådgivning for løbende at forbedre den måde, hvorpå vi identificerer og fjerner bias.
- Både vores konsulenter og vores søge- og matchalgoritmer er grundigt uddannede og arbejder altid sammen.
-
hvem deler vi dine personlige data med?
Vi kan dele dine personlige data:
- med andre enheder i Randstad-koncernen. Vi er en del af en multinational koncern, og nogle gange kan vi dele personoplysninger med andre Randstad-koncerner med henblik på effektiv forretningsstyring, overholdelse af juridiske og lovgivningsmæssige krav og for at levere vores tjenesteydelser til dig (herunder match) og til vores kunder. Klik her for at få et overblik over disse enheder.
- med Randstads kunder. Inden for rammerne af vores tjenesteydelser, herunder rekruttering og formidling af vikararbejde.
- med tredjeparter, der leverer HR-relaterede ydelser (f.eks. udbydere af løntjenester).
- med tredjepartsleverandører af IT-relaterede tjenester (f.eks. bruger vi en ekstern leverandør til at understøtte vores IT-infrastruktur; f.eks. ligger en vigtig del af vores software og databaser i et cloud-miljø, som drives af en tredjepartsleverandør).
- med tredjepartsudbydere af marketingrelaterede tjenester (f.eks. kan vi gemme dine personlige data i en cloud-baseret CRM-applikation, der hostes og leveres af en tredjepartstjenesteudbyder; f.eks. når vi bruger en tredjepartstjenesteudbyder til at organisere et arrangement, kan vi dele dine personlige data med denne tredjepart for at invitere dig til det pågældende arrangement).
- med leverandører af professionelle tjenesteydelser (f.eks. vores revisorer, vores skatterådgivere, vores juridiske rådgivere).
- med banker og forsikringsselskaber (f.eks. deler vi nogle af vores vikarers personlige data med vores bank for at kunne udbetale deres løn).
- med pensionsfonde.
- med offentlige myndigheder (f.eks. skal Randstad i henhold til gældende lovgivning videregive personoplysninger til de sociale sikringsmyndigheder og skattemyndighederne).
- med retshåndhævende myndigheder, domstole og regulerende myndigheder (f.eks. som en del af en kriminel efterforskning kan politiet kræve, at vi videregiver personlige data til dem).
Vi kan også videregive dine personlige data til tredjeparter:
- i tilfælde af at vi sælger eller køber en virksomhed eller aktiver, i hvilket tilfælde vi kan videregive dine personoplysninger til den potentielle sælger eller køber af en sådan virksomhed eller aktiver; eller
- hvis alle eller en væsentlig del af vores aktiver erhverves af en tredjepart, i hvilket tilfælde de personlige data, vi har om dig, kan være et af de overførte aktiver.
Når vi deler dine personoplysninger som beskrevet ovenfor, kan sådanne personoplysninger blive overført både inden for og uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS).
I tilfælde af at vi overfører dine personoplysninger internationalt, vil vi kun gøre det i overensstemmelse med gældende lovgivning, og vi vil kræve, at der er et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for dine personoplysninger og at passende sikkerhedsforanstaltninger er på plads.
Dine persondata kan blive overført fra lande inden for EØS til lande uden for EØS (f.eks. USA). I sådanne tilfælde vil vi kræve, at følgende sikkerhedsforanstaltninger overholdes:- Lovgivningen i det land, som dine personoplysninger overføres til, sikrer et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau. Klik her for at se en liste over lande uden for EØS, der ifølge Europa-Kommissionen sikrer et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau; eller
- Overførslen er underlagt standardbestemmelser om databeskyttelse, der er godkendt af Europa-Kommissionen. Flere oplysninger om disse databeskyttelsesklausuler er tilgængelige her; eller
- Alle andre relevante sikkerhedsforanstaltninger i henhold til artikel 46 i EU's generelle forordning om databeskyttelse (2016/679).
For mere information om de sikkerhedsforanstaltninger, vi har implementeret for at beskytte dine personlige data internationalt, bedes du kontakte os på dpo@randstad.dk.
-
sådan beskytter vi dine personlige data
Randstad har truffet passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte personoplysninger mod tab, misbrug, uautoriseret adgang, offentliggørelse, ændring og ødelæggelse. For at sikre, at personoplysninger behandles på en sikker og fortrolig måde, bruger vi datanetværk, der er beskyttet mod hacking ved hjælp af f.eks. firewalls og adgangskodebeskyttelse i henhold til branchestandarder. For at sikre, at vi kan beskytte de personoplysninger, som du giver os via internettet, kan vi bruge krypteringsteknologi, når vi overfører sådanne personoplysninger til vores servere via internettet. Randstads medarbejdere og leverandører er bundet af fortrolighedsaftaler og er forpligtet til at overholde Randstads regler for informations- og IT-sikkerhed, interne politikker vedrørende behandling af personoplysninger og andre interne regler og retningslinjer, der yderligere regulerer behandlingen af personoplysninger.
-
dine rettigheder til databeskyttelse
Du har følgende rettigheder med hensyn til dine personlige data:
1. Ret til at blive informeret: Du har ret til at få klare, gennemsigtige og letforståelige oplysninger om, hvordan vi bruger dine personlige data og dine rettigheder. Det er derfor, vi giver dig oplysningerne i denne meddelelse.
2. Ret til adgang: Du har ret til at få adgang til de personoplysninger, vi opbevarer om dig - det er fordi, vi ønsker, at du skal være opmærksom på de personoplysninger, vi har om dig, og for at gøre det muligt for dig at kontrollere, om vi behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslove og -bestemmelser.
3. Ret til berigtigelse: Hvis dine personlige data er unøjagtige eller ufuldstændige, har du ret til at anmode om berigtigelse af dine personlige data.
4. Ret til sletning: Dette er også kendt som "retten til at blive glemt" og gør det enkelt sagt muligt for dig at anmode om sletning eller fjernelse af dine personlige data, hvis der ikke er nogen tvingende grund til, at vi beholder dem. Dette er ikke en generel ret til sletning, der er undtagelser.
5. Ret til at begrænse behandlingen: Du har ret til at "blokere" eller begrænse yderligere brug af dine personlige data under visse omstændigheder. Når behandlingen er begrænset, kan vi stadig gemme dine persondata, men må ikke bruge dem yderligere. Vi opbevarer lister over personer, der har bedt om, at yderligere brug af deres persondata bliver "blokeret" for at sikre, at begrænsningen respekteres i fremtiden.
6. Ret til dataportabilitet: Du har ret til at indhente og genbruge dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format under visse omstændigheder. Desuden har du ret til at få sådanne personoplysninger overført direkte til en tredjepart, hvis visse betingelser er opfyldt.
7. Ret til at gøre indsigelse mod behandling: Du har ret til at gøre indsigelse mod visse typer behandling under visse omstændigheder. Især retten til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personlige data baseret på vores legitime interesser eller af hensyn til offentlighedens interesse; retten til at gøre indsigelse mod behandling til direkte markedsføringsformål (herunder profilering); retten til at gøre indsigelse mod brugen af dine personlige data til videnskabelige eller historiske forskningsformål eller statistiske formål under visse omstændigheder.
8. Ret til at trække samtykke tilbage: Hvis vores behandling af dine personoplysninger specifikt er baseret på dit samtykke, har du til enhver tid ret til at trække dette samtykke tilbage. Dette omfatter din ret til at trække dit samtykke til vores brug af dine persondata i forbindelse med frivillige medarbejderundersøgelser tilbage.
9. Ret til at gøre indsigelse mod automatiseret beslutningstagning: Du har ret til ikke at være genstand for en beslutning, der udelukkende er baseret på automatiseret behandling, herunder profilering, som har retsvirkning for dig eller på lignende måde påvirker dig væsentligt. Automatiseret beslutningstagning finder sted, når et elektronisk system bruger personlige data til at træffe en beslutning uden menneskelig indblanding. Dette er ikke en generel ret til at gøre indsigelse, der er undtagelser. For eksempel har vi lov til at bruge automatiseret beslutningstagning, hvis det er nødvendigt for at opfylde en kontrakt med dig, og der er indført passende foranstaltninger for at beskytte dine rettigheder. For yderligere information, se afsnittet "Innovative HR-teknologier".
Gør brug af dine rettigheder
For kandidater, bemandingsmedarbejdere og selvstændige, der har en profil registreret hos MitRandstad, kan du få adgang til en stor del af de personlige data, der er registreret om dig. Du kan til enhver tid selv ændre en række data, for eksempel ved at ændre i dit CV eller dine kontooplysninger.
Hvis du ønsker at få adgang til alle dine behandlede personlige oplysninger, bedes du sende en anmodning via www.randstad.dk/dsr.
Hvis du ønsker at få rettet personlige oplysninger, som du ikke selv kan ændre, eller slettet dine personlige oplysninger, bedes du skrive en e-mail til dpo@randstad.dk.
Når du sender en anmodning om brug af dine rettigheder, kan Randstad opbevare en log over din anmodning. Dette er nødvendigt for vores legitime interesse i at etablere, indgive eller forsvare juridiske krav.
Vi vil håndtere din anmodning med særlig omhu for at sikre, at dine rettigheder kan udøves effektivt. Vi kan bede dig om at bevise din identitet for at sikre, at vi ikke deler dine personlige data med andre end dig selv!
Du skal være opmærksom på, at vi i særlige tilfælde (f.eks. på grund af lovkrav) måske ikke er i stand til at gøre din anmodning effektiv med det samme.Under alle omstændigheder vil vi inden for en måned efter din anmodning informere dig om de foranstaltninger, der er truffet.
Du har ret til at indgive en klage til en tilsynsførende databeskyttelsesmyndighed:https://www.datatilsynet.dk/english/file-a-complaint -
ændringer til denne privatlivspolitik
Vi kan opdatere denne meddelelse fra tid til anden. Du kan se datoen for den seneste ændring nedenfor. Vi anbefaler, at du gennemgår denne meddelelse regelmæssigt, så du er opmærksom på eventuelle ændringer.
Denne erklæring blev opdateret den 26. juli 2023